Money Matters: Laurus, give war a chance

fallback
Binnen de top van Laurus 'knettert' het. CEO Bruijniks en CFO Tewarie hebben ruzie. Slecht nieuws voor de toch al geplaagde supermarktketen? Misschien niet.

‘What business are we in?’ – het is een vraag die vrijwel alleen wordt gesteld in bedrijven die niet succesvol zijn. Waarom zou je je ook existentiële vragen stellen als het goed gaat? Waarom twijfel zaaien? Dat leidt alleen maar af. Waarom zelfkritiek uitoefenen als er zo weinig te bekritiseren valt? Identiteitscrises zijn voor watjes. Gebrek aan introspectie is een kenmerk van succes. Sterker nog, misschien leidt het ook wel tot succes. Niet te veel woorden, maar des te meer daden; niet te veel denken, maar des te meer doen. Gezond verstand gepaard aan een even gezonde daadkracht, je komt er vaak een eind mee.

Maar het geringe reflectieve vermogen van succesvolle ondernemingen brengt ook risico’s mee, ook al is er weinig in- en externe druk op een bedrijf om stil te staan bij welke veranderingen het zou kunnen door voeren. Wie zegt immers dat een bedrijf niet nog beter zou kunnen presteren?

Bovendien: goede resultaten in het heden zijn geen garantie voor goede resultaten in de toekomst. Omstandigheden kunnen veranderen, waardoor beproefde succesformules straks misschien niet meer werken. Alleen leidt succes maar al te vaak tot risicomijdend gedrag – en juist dat risicomijdende gedrag is enorm riskant. Anticiperen op veranderingen getuigt van meer gezond verstand dan een halsstarrige ‘business as usual’-houding. En niet-succesvolle bedrijven zullen eerder de bakens verzetten dan succesvolle bedrijven.

Kortom: een bedrijf in moeilijkheden heeft een groot concurrentievoordeel boven bedrijven die het goed doen. Binnen slecht presterende bedrijven heerst de twijfel, en twijfel is vaak het begin van wijsheid. Twijfel leidt tot zelfinzicht, en van daaruit kan veel moois opbloeien.

Uiteraard gaat dat niet zonder slag of stoot, getuige de meningsverschillen tussen CEO Bruijniks en CFO Tewarie van Laurus. Het ‘knettert’ in de top van het supermarktconcern, zoals Het Financieele Dagblad kopt. Maar dat hoeft niet erg te zijn. Een identiteitiscrisis gaat nu eenmaal gepaard met ruzies, met conflicten, met botsende ego’s. Als het bedrijf maar gesterkt uit de crisis tevoorschijn komt. Nu maar hopen dat dit zoveelste dieptepunt in de geschiedenis een keerpunt blijkt te zijn. Bruijniks en Tewarie: Give war a chance!