Money Matters: De waarde van Pink Roccade

fallback
De overnamestrijd rond Pink Roccade roept herinneringen op aan het M&A-geweld van enkele jaren terug. Toen liepen de prijzen voor IT-bedrijven met sprongen op, om daarna even hard weer ineen te schrompelen. Het is te hopen dat de belangrijkste lessen van toen ter harte wordt genomen bij de overname van Pink.

Het is nog altijd bijna niet te bevatten: een bedrijf kan de ene dag honderden miljoenen euro’s waard is en enkele dagen later voor een prikkie op de beurs te koop staan, zonder dat er een directe aanleiding is voor die daling. Het overkwam World Online enkele jaren geleden, het gebeurde met tal van andere IT-bedrijven. Wat leert ons de enorme stijging van de koersen van IT-aandelen aan het einde van jaren negentig en de snelle daaropvolgende koersval?

Koersschommelingen zijn een indicatie van onzekerheid; de extreme pieken en dalen waartussen de IT-bedrijven zwalkten duiden op onwetendheid: we hadden geen idee wat een redelijke koers was voor een IT-aandeel. Geen wonder dat de IT-koersen een speelbal waren voor geruchten, onderbuikgevoelens en waanideeën.

Weten we nu meer over de juiste waardering van IT-bedrijven? In elk geval dit: dat de waarde van de producten sterk afhankelijk zijn van de gebruiker. Kijk om u heen. Een whizz-kid haalt met z’n toverkunsten veel meer uit een computer dan een doorsnee gebruiker, een digibeet veel minder. De computer is een ‘virtueel’ apparaat, met ongekende mogelijkheden.

In hoeverre de potentiële waarde in de IT wordt benut, hangt af van de gebruiker. Veel meer dan in andere industrieën- de ene vorkheftruckchauffeur is uitwisselbaar met de andere, het maakt niet zo veel uit wie de financiële administratie van een bedrijf bijhoudt of op fouten nakijkt. Al jaren beklagen bedrijven zich erover dat automatiseringsuitgaven niet leiden tot een veel hogere productiviteit. Met ondeskundige gebruikers zal die er ook nooit komen.

Anders gezegd: de deskundigheid van de gebruikers bepaalt grotendeels wat een IT-bedrijf waard is. Deskundige gebruikers zijn geld waard. Dat is ook een belangrijke reden waarom Pink Roccade wat mag kosten: omdat er mensen zijn die met IT om kunnen gaan. Mensen die de hard- en software van de IT-leveranciers goed tot hun recht kunnen laten komen, die al die snoeren, kastjes en harde schijven leven kunnen inblazen. De partij die Pink Roccade overneemt, kan de z’n klanten straks de deskundige gebruikers erbij leveren. Een ijzersterke propositie: wij verkopen wat materieel, wij zorgen dat er mensen zijn die ermee kunnen omgaan en u heeft er verder geen omkijken naar.

Tenzij die deskundige gebruikers weglopen. Wie garandeert dat het personeel van Pink aanblijft als de overname van het bedrijf zijn beslag heeft gekregen? Het zal niet de eerste keer zijn het personeel van een overgenomen bedrijf er massaal de brui aan geeft. Als dat hier gebeurt, blijft er van de waarde van het – laten we eerlijk zijn – matig presterende Pink Roccade weinig over. Het is te hopen dat dit wordt voorkomen en dat Pink Elephant in handen komt van het bedrijf met het beste personeelsbeleid. Hoor ik daar iemand een sterke voorkeur voor Ordina uitspreken?