Mobiel bankieren: De volgende grote revolutie bij banken zit in de palm van je hand
De overgang naar mobiel bankieren wordt zwaar aangeprezen door marktanalisten. Volgens Gartner, zullen de wereldwijde mobiele betalingstransacties een waarde van 171,5 miljard dollar overtreffen in 2012 en Sandy Shen, research director bij Gartner, heeft gezegd: “We verwachten dat de wereldwijde mobiele transactievolume en waarde met gemiddeld 42 procent jaarlijkse zal groeien tussen 2011 en 2016 en we voorspellen een markt met een waarde van 617 miljard dollar met 448 miljoen gebruikers in 2016. ” Deze voorspellingen zijn een paradigmaverschuiving in de financiële sector en bieden een mogelijkheid voor innovatieve spelers om op de behoeften van deze consumenten in te spelen, die vertrouwen op hun mobiele apparaten voor vele facetten van hun dagelijks leven.
In de komende jaren zullen drie belangrijke gebieden in de financiële sector worden getransformeerd door mobiele apparaten, namelijk; betalingen, producten en klantenservice.
Betalingen zijn de meest voor de hand liggende aspecten van de activiteiten van een bank, die gestroomlijnd en versterkt kunnen worden door mobiele apparaten. Terwijl veel banken in Europa hebben geaarzeld om de uitrol van m-betalingen, zijn andere delen van de wereld hier wel in meegegaan. Mobiele betalingen zijn een geaccepteerde manier van leven voor consumenten in Japan en Noord-Europa. Dichter bij huis, Barclays Bank in de UK biedt person-to-person mobiele betalingen aan via Pingit app.
__________________________________________________________________________________
Wordt nu lid van de LinkedIn-groep DuBaInN
DuBaInN is hét Nederlands netwerk voor Banken en Verzekeringen. Het doel van lidmaatschap is je netwerk vergroten, ideeën uitwisselen en in contact komen met potentiële nieuwe collega’s en klanten! Meld je direct aan…
__________________________________________________________________________________
Het invoeren van m-betalingen, wordt niet belemmerd door gebrek aan betalingen, maar door de gepercipieerde waarde van een simpele betaling of overboekings functie. Ze concurreren met vele andere methoden die al beschikbaar zijn. Wat er nu verandert zijn de dingen die de smartphone in staat stellen om de betalingsfunctie te integreren met andere applicaties. Daardoor worden banken meer relevant voor het dagelijks leven van de consument. Telefoons zullen door elkaar worden gebruikt met een credit-of debetkaart, wat het risico van fraude verminderd, terwijl banken proberen om echte waarde toe te voegen aan de shopping ervaring door bijvoorbeeld knipperende real-time updates op het scherm van de smartphone, of het aanbieden van diensten zoals verlengde garantie op het moment van aankoop.
De voordelen van het kunnen communiceren met klanten via hun telefoon, op basis van hun locatie, zijn niet alleen beperkt tot betalingen. Mobiliteit maakt een hele reeks van nieuwe diensten mogelijk. Overweeg “home-buying”: biedt klanten bijvoorbeeld de mogelijkheid om een hypotheek offerte op te vragen en om een afspraak te maken met een adviseur. Dit zou een enorme hulp voor hen zijn, en een krachtige manier van het vastleggen van hypotheken voor huidige klanten.
In de Verenigde Staten heeft Unisys een “location-aware” mobiele applicatie ontwikkeld voor een lening verstrekker, die automatisch kan zorgen voor een offerte op maat op basis van de locatie van de klant. Verzekeringen zijn producten die voordeel hebben van deze unieke eigenschap van mobiele apparaten.
Minder risico dan je denkt
Bij elke nieuwe technologie, heb je risico’s en uitdagingen. Terwijl heersende wijsheid suggereert dat mobiele telefoons minder veilig zijn dan de conventionele middelen van de banken, is de waarheid anders. Mobiele telefoons zijn veiliger mits deze goed zijn geïntegreerd. De verkeerde aanpak zou zijn om een geheel nieuw en ander beveiligingssysteem uitsluitend voor mobiele apps te ontwikkelen. Banken moeten hun beveiligingssystemen evalueren en het systeem voor alle kanalen of vormen van communicatie met de klant uitbreiden.
Location Awareness zou een zegen voor fraude bestrijding zijn. De belangrijkste indicatoren van fraude, zoals twee transacties die plaatsvinden op zeer verschillende plaatsen, kan makkelijk worden onderzocht door het controleren van de klant locatiegegevens. Ook kunnen mobiele apparaten banken triggeren om biometrie toe te passen, om zo op basis van spraak-en gezichtsherkenning, transacties te verifiëren en documenten digitaal te ondertekenen. Op deze wijze kan de smartphone het begin zijn van het vervangen van de verouderde systemen voor PIN codes en persoonlijke gegevens, die al decennia de steunpilaar van banken zijn.
Wij denken dat de kansen en veranderingen die er aan komen door de innovaties die we hier hebben geschetst veel belangrijker zijn dan de komst van online bankieren vijftien jaar geleden. Sterker nog, m-commerce is succesvol toegepast door toonaangevende bedrijven in andere sectoren, met name de detailhandel, waar klanten positief hebben gereageerd op de komst van mobiel winkelen. In die zin is het mobiliteit model goed bewezen. Waar banken in het bijzonder kunnen profiteren van mobiele technologie is in fraudebestrijding, authenticatie, en het ondersteunen van de verkoop van complexe financiële producten. Het is duidelijk dat de veiligheid de sleutel is tot vooruitgang en banken moeten dan ook zorgvuldig hun systemen en procedures evalueren.
De commerciële kansen voor mobiel bankieren zijn enorm.
Auteur: Brahim Hajji, Consultant Technology, Consulting and Integration Solutions bij Unisys