Mkb wil wel automatiseren, maar weet niet hoe
Een gebrek aan duidelijkheid, vertrouwen en begeleiding is de grootste belemmeringen voor AI-adoptie en automatisering, met name onder gevestigde bedrijven in het mkb. De verwachtingen over verdere automatisering zijn hoog, maar de onzekerheid daarover bij ondernemers vormt het grootste struikelblok voor verdere digitale ontwikkeling.
Dat komt naar voren uit onderzoek van Team.blue, een leverancier van digitale oplossingen, onder 8200 bedrijven. Bijna de helft van de respondenten aangeeft dat werk gedaan door AI minder wordt vertrouwd dan werk dat uitgevoerd wordt door mensen. De grootste zorgen zijn er op het gebied van veiligheid, accuraatheid en merkuitstraling.
Dit percentage neemt toe naarmate bedrijven langer gevestigd zijn. Meer dan 60 procent van de bedrijven die langer dan tien jaar bestaan, toont weerstand tegen de adoptie van AI.
Daarnaast zijn er praktische bezwaren om met AI aan de slag te gaan in het mkb. Dertig procent weet niet welke digitale tools ze zouden moeten gebruiken. Ruim een kwart heeft niet over de kennis of de vaardigheden om dit soort tools te gebruiken en 20 procent heeft niet de tijd en de middelen om er goed mee om te gaan.
Kleinere bedrijven begrijpen dat AI vooruitgang kan boeken, constateert Team.blue, maar het huidige ecosysteem gaat te vaak uit van een hoge mate van technisch kennis. De weerstand ebt weg als de tools gebruiksvriendelijk worden, dan wordt AI niet langer als intimiderend ervaren.
De grootste vraag vanuit het MKB is niet naar nieuwere technologie, maar naar duidelijke begeleiding en ondersteuning. De helft van de respondenten geeft aan dat stapsgewijze ondersteuning kan helpen om digitale vaardigheden te verbeteren. 42 procent zegt advies nodig te hebben voor het kiezen van de juiste tools en 38 procent heeft behoefte aan training en workshops.