Eén op zes schuldenaren vraagt de werkgever om hulp
Bijna de helft van de Nederlanders met betaalachterstanden weet niet waar zij terecht kunnen voor hulp bij financiële problemen. Het gebrek aan kennis vormt een belangrijke belemmering om tijdig hulp in te schakelen. Dat blijkt uit onderzoek van incasso- en gerechtsdeurwaardersorganisatie Flanderijn
Zelfs mensen die wel weten waar zij hulp kunnen krijgen, ondernemen vaak geen actie. Ruim 30 procent geeft aan dat schaamte hen tegenhoudt. Vooral trots en angst voor het oordeel zorgen ervoor dat mensen pas hulp zoeken als de situatie escaleert.
Respondenten geven aan dat zij het liefst hulp ontvangen van mensen in hun directe omgeving. Familie en vrienden (64%), gevolgd door de gemeente (49%) en de werkgever (24%), worden het vaakst genoemd als eerste aanspreekpunt. Toch blijkt uit het onderzoek dat de sociale kring in de praktijk weinig invloed heeft: slechts 17 procent vraagt daadwerkelijk hulp op advies van naasten.
Hulp wordt meestal pas ingeschakeld wanneer de problemen ernstig zijn geworden. De drempel blijkt hoog en mensen wachten vaak tot het echt misgaat. Dan hangt mensen een afsluiting van energie of huisuitzetting boven het hoofd. Het overzicht op administratie en financiën is zoek en afspraken met schuldeisers worden niet meer nagekomen.
Volgens Flanderijn ligt er een grote verantwoordelijkheid bij werkgevers om eerder in te grijpen. Werkgevers kunnen medewerkers met geldzorgen ondersteunen door signalen van stress tijdig te herkennen en het gesprek aan te gaan. Door financiële problemen bespreekbaar te maken op de werkvloer, wordt de drempel verlaagd.
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Vacatures
Markt Update
Personalia
Whitepapers
Vragen over adverteren?
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur
Partner Manager