Meer winst? Innoveer en automatiseer
Door Bouko de Groot.
AFAS Software presenteerde recent de jaarcijfers van 2019. De omzet steeg met 18 procent naar 166 miljoen euro, met een geboekte winst van 62 miljoen euro. Ook de productiviteit is net als vorig jaar flink toegenomen, van 327.000 naar 357.000 euro per FTE. Naast de goede business wil het bedrijf ook bijdragen aan de maatschappelijke ontwikkeling. De vier speerpunten voor de komende tijd zijn de eigen AFAS Foundation groeien naar zes miljoen euro, het werkplezier, de cultuur onder medewerkers, en de lange termijnvisie. Een belangrijke rol hierin speelt duurzaamheid.
Duurzaam moet je gewoon doen
Je kan je ogen er niet meer voor sluiten, maar Arnold Mars vindt dat elk bedrijf in Nederland nog een stap verder moet gaan: “Maatregelen die je kan nemen, moet je nemen,” zegt Mars, CFO van AFAS. Zo komt aan zijn jaarverslag geen papier meer te pas. “Neem echt afscheid van je papierstroom.” Hij helpt ook de klant met het halen van duurzaamheidsdoelstellingen. “In onze software kun je bijvoorbeeld CO2 uitstoot vastleggen. Daarmee maak je het inzichtelijk en kan je er op sturen.”
“Als je duurzaamheid als onderwerp wil inbrengen, moet je er zelf bewust van zijn,” stelt hij. Als het niet leeft in de organisatie, dan komt er hooguit een rapportje van een externe partij. Er worden dan vast wel wat kosten bespaard, maar daar is dan ook alles mee gezegd. “Denk dus verder dan wat zonnepanelen op je dak. Natuurlijk zijn er allerlei mooie innovaties om te kunnen besparen, maar loop gewoon op een zaterdag eens door het gebouw, zie wat er allemaal aanstaat, hoeveel lampen niet nodig zijn, enzovoort. Daar kun je allemaal direct wat mee doen,” geeft hij als voorbeeld.
AFAS heeft 150 mensen in de buitendienst. Ook daar was direct wat mee te doen. “Wij kijken bijvoorbeeld naar het aantal uren dat ze in de auto zitten. Denk dan aan de planning van routes, dat ze meer actief zijn in de eigen regio, en dat ze één dag per week thuis werken. Allemaal minstens net zo effectief als zuiniger auto's. Kortom, het is veel beter om te kijken naar het gedrag,” legt Mars uit. “Bovendien is thuiswerk veel flexibeler, vaak fijner, en is het heel gunstig voor de persoonlijke balans. Dat allemaal naast de afname in benzine, CO2 en NO2. Al die dingen kosten geen geld en je kan er direct morgen mee beginnen. Maar …. je moet het wel doen!” benadrukt hij.
Productiever? Innovatiever!
Duurzaam is ook meer doen met wat je al hebt. Mars noteerde weer een extreem hoge productiviteit. “Ik ben heel trots, dat bij ons al jaren de omzet harder groeit, dan het aantal medewerkers.” Zijn geheim? “We lossen problemen niet op met meer mensen, maar met innoveren en automatiseren.” Ook hier raadt hij aan eens goed naar de eigen organisatie te kijken. “Ik kom vaak bij bedrijven over de vloer en zie daar altijd veel mogelijkheden om direct te verbeteren, om arbeid te laten verdampen.” Ook bij hemzelf, zo ging door het herinrichten van customer operations en gebruik van software het aantal telefoontjes naar de klantenservice met 25 procent omlaag.
“Een hogere productiviteit is dus gebaat bij het streven naar een goede organisatie. Daarnaast is het belangrijk om een duidelijke focus te hebben op je hoofdactiviteit, en verder te automatiseren,” somt Mars de ingrediënten op. Als productiviteit en innovatie samenkomen, dan kunnen uiteindelijk ook de salarissen omhoog. “Er wordt in Nederland veel gepraat over hogere lonen en dat is prima, mits de productiviteit ook omhoog gaat.” Zo niet, dan gaat de buitenlandse concurrentie het winnen. “De enige oplossing is dus innovatie,” weet Mars uit ervaring, want “bij ons gaan de lonen omhoog, maar blijft de loonsom gelijk. Dat vinden veel mensen moeilijk om te begrijpen.”
All in the family
AFAS is een familiebedrijf, wat Mars als een voordeel ervaart bij het nastreven van de doelen. “Maatschappelijke impact is alleen te realiseren als je je niet beperkt tot korte termijndoelstellingen. Durf je als bedrijf jezelf vast te leggen voor de lange termijn?
Familiebedrijven doen dat makkelijker dan beursgenoteerde, die altijd de druk van de aandeelhouderswaarde voelen.”
Op de komende FM Dag, 22 april in TivoliVredenburg te Utrecht, staat het familiebedrijf centraal: de Familiebedrijf CFO 2020 wordt gekozen. Kom je ook?
- Lees ook: Maakt AI de data-analist overbodig?
(foto's: AFAS)