Meer inzicht in je data? Huup huup Barbadata!

Leander van Dongen - toekomst voorspellen met big data toepassingen
"Barbapapa. Is dat niet dat roze figuur dat zichzelf in van alles kan veranderen? Altijd in voor creatieve oplossingen?"

Wat was het een hit in de jaren ’70. Die familie, die dankzij hun extreme flexibiliteit voor elk probleem een oplossing verzon. Een rivier oversteken? Geen probleem, ik word een brug. Zie ik daar een wolf op jacht naar een weerloze geit? Wacht, ik verander in een lasso. 

Huup huup, Barbatruc!

Flexibiliteit om van te watertanden
Fantastisch natuurlijk. Een flexibiliteit waar ondernemers en MKB’ers van watertanden. Stel je voor. De markt ontwikkelt zich in een andere richting en jij transformeert razendsnel. Je klanten gaan zich anders gedragen, en jij past je strategie op voorhand aan. Een efficiëntere productie of weten waar je concurrent mee bezig is? Jij weet van de hoed en de rand.

Big data
Wie denkt dat het zo’n vaart niet loopt, vergist zich. Dit is de wereld van vandaag. Met aanpassingsvermogen als toverwoord. Veel bedrijven realiseren zich dat goed. 
______________________________________________________________________________
Ontdek de power van Big Data & Analytics
Wilt u de mogelijkheden van Big Data & Analytics ontdekken? Zoekt u een praktische cursus over Big Data speciaal voor financials? Volg de training Big Data & Analytics en ontvang de tools en inzichten om de kwaliteit van uw rapportages en adviezen te optimaliseren. Meld u direct aan.
______________________________________________________________________________

Om enigszins bij de flexibiliteit van een Barbapapa in de buurt te komen, zetten zij hun data in. Big data. De dagelijkse stroom van gegevens (data) leveren hen met behulp van geavanceerde datatechnologie ongelofelijk mooie inzichten op. Ze begrijpen veel beter wat er om hen heen gebeurt en hoe zij slim op die veranderingen kunnen anticiperen. Ze staan op voorsprong.

Ok, big data. Maar hoe dan? 
Een groot deel van de (lokale) ondernemers, durft die stap richting big data maar niet te zetten. Waarom is dat toch? Een recent onderzoek van de Kamer van Koophandel en de Jheronimus Academy voor Data Science (JADS) geeft antwoord. Op de vraag hoe het MKB onderneemt met big data vertellen ondernemers: We willen er wel wat mee, maar we weten niet hoe. 

Koudwatervrees
Want, nut en noodzaak, daar is iedereen het wel over eens. Maar waar begin je? Welke deskundigheid moet ik in huis hebben, welke capaciteit? Heb ik mijn eigen data voldoende op orde?

Kennis vergaren
Logische vragen. Een stap in de goede richting is om meer kennis te vergaren en de mogelijkheden van big data te ontdekken. En die kennis is dichterbij dan je denkt. Zo startte in Den Bosch recentelijk de eerdergenoemde opleiding JADS. Een nieuwe generatie studenten bestudeert uiteraard big data, maar stelt zich nog een doel: een data kennis- en innovatiecentrum bewerkstellingen, waarbij studenten, bedrijven en start-ups alle competenties rond data science bij elkaar brengen. 

Masterclass
Met regelmaat organiseren zij een seminar of masterclass. Wie deze bezoekt ontdekt hoe andere bedrijven omgaan met big data. Hoe ze dit een onderdeel maken van hun strategie, het in de praktijk brengen en waar ze tegenaan lopen. Je begrijpt beter wat big data precies is en wat je ermee kunt!

En daarvoor hoef je echt geen groot Barbapapa-achtig bedrijf te zijn. Ook voor de Barbabees, Barbabientjes of Barbaborres onder ons is big data relevant. Hoe klein of groot, lokaal of internationaal je ook opereert, elk bedrijf heeft data. Barbadata. 

Bekijk de volgende inspirerende voorbeelden maar eens: 
–    https://www.youtube.com/watch?v=8D-3qV9mR7c
–    https://www.youtube.com/watch?v=WFsFWHW2UmQ&t=1s

Als de wereld verandert, verander dan mee. Huup huup barbatruc!

Leander van Dongen is directeur van Aorta Business Intelligence uit Waalwijk en gepassioneerd over het toepassen van Big Data toepassingen. Zijn blogs zijn gebaseerd op verhalen en ervaringen uit de praktijk.

Gerelateerde artikelen