Meer fusies en overnames in transport- en logistieke sector
In 2009 daalde de wereldwijde overnameactiviteit in de transportsector qua volume met 63 procent ten opzichte van 2008. Het aantal transacties daalde in 2009 met 17 procent vergeleken met een jaar eerder.
Dit blijkt uit onderzoek van KPMG naar fusies en overnames in de transport en logistieke sector. Hoewel het aantal transacties in 2009 daalde, herstelden de waarderingen zich in hetzelfde jaar. ‘Een ontwikkeling die zal helpen om het aantal verkopen te stimuleren’, zegt Edwin van der Stam van KPMG Advisory. ‘Daarbij komt bij veel ondernemingen in de sector op dit moment handelen met hoge koers/winst-verhoudingen, terwijl zij te maken hebben met lage verhoudingen op hun balans. Hierdoor zijn zij in staat andere bedrijven over te nemen.’
De honger naar overnames in de sector neemt duidelijk toe, weet Van der Stam. ‘Hoewel de fusie- en overname activiteit dit jaar zal herstellen, zal de meerderheid van de transacties klein tot middelgroot zijn en vooral worden ingegeven door stressed en distressed situaties. We gaan zonder twijfel een aantal transacties zien van kopers die om strategische redenen overgaan tot de overname van een kleinere onderneming voor minder geld die bovendien gemakkelijker te integreren is.’
Uit het onderzoek van KPMG blijkt voorts dat de fusie- en overnameactiviteiten in Azië in 2009 al herstelden. Het aantal fusies en overnames in de transport en logistieke sector steeg vorig jaar met 8,5 procent vergeleken met 2008, een ontwikkeling die zich dit jaar zal voortzetten. In Noord-Amerika, Europa en het Midden-Oosten daarentegen daalde het aantal transacties aanzienlijk. Noord-Amerika had te maken met een daling van 35 procent en Europa en het Midden-Oosten met een daling van 22 procent. In beide regio’s wordt dit jaar een licht herstel verwacht.
‘In het algemeen biedt de sector investeerders onder de huidige economische omstandigheden legio mogelijkheden’, weet Van der Stam. ‘Zo zijn de business modellen en de kasstromen in de sector minder volatiel dan in andere branches, waardoor de risico’s beperkter zijn, vooral als het gaat om investeringen die gerelateerd zijn aan de infrastructuur. Daarnaast zijn de business modellen in de sector recht door zee en minder complex dan die in andere markten, zoals de technologie sector. En de transport en logistieke sector kent een grote hoeveelheid middelgrote bedrijven. Dat betekent dat onder de huidige omstandigheden transacties financierbaar zijn. Vooral de niche markten bieden de mogelijkheid van hogere omzetten als gevolg van bovengemiddelde marges.’