Media: “Mogelijk in 2030 reparatieverbod fossiele auto van de zaak”

Moet auto van de zaak met verbrandingsmotor binnen 10 jaar afgeschreven worden?

De Europese Unie heeft het voornemen om vanaf 2035 de productie en verkoop van voertuigen met verbrandingsmotoren te verbieden. Dat meldt de Spaanse krant El Pais (‘Is the EU going to ban repairing old vehicles to force the purchase of electric ones‘) zonder te verwijzen naar een bron. Met de stap moet het autoverbruik verschuiven van fossiele aandrijving naar elektrische en waterstofvoertuigen.

  • Europees verbod op verbrandingsmotoren gepland voor 2035
  • Europese Commissie ontkent reparatieverbod oude auto’s
  • nieuwe regels bevorderen duurzame reparaties
  • EU stelt regels voor restvoertuigen op; zorgen over reparatiebeperkingen ontkend

De aankondiging heeft geleid tot speculatie over mogelijke verboden op het repareren van oudere voertuigen maar de Europese Commissie heeft dit ontkend en benadrukt dat een nieuwe verordening gericht is op duurzame en verantwoorde reparatie van zogenaamde restvoertuigen.

“De nieuwe regelgeving zal bepaalde typen motoren identificeren die niet gerepareerd kunnen worden”

Concept verordening

De Europese Commissie is momenteel bezig met het opstellen van een nieuwe verordening met betrekking tot het beheer van autowrakken, waarbij het concept van restvoertuigen centraal staat. Restvoertuigen worden gedefinieerd als voertuigen die ongeveer 15 jaar oud zijn en gebreken vertonen aan essentiële onderdelen zoals de motor, transmissie, remmen, stuur en chassis.[Artikel gaat verder na de volgende alinea]


Als toonaangevende bron voor financieel nieuws, financiële strategieën en inzichten in finance, helpt FM.nl financieel directeuren, hoger financieel management en CFO’s om voorop te blijven lopen. Schrijf u daarom nu in voor de FM-nieuwsbrief met al het relevante nieuws en unieke en inspirerende (netwerk)evenementen en volg ons op Linkedin.


Reparatiebeperkingen

Er zijn zorgen geuit over mogelijke beperkingen op de reparatie van dergelijke voertuigen, wat automobilisten zou dwingen eerder over te stappen op duurzamere modellen. De Europese Commissie heeft echter via haar officiële sociale mediakanalen dit bericht ontkend. Ze benadrukt dat de nieuwe verordening is ontworpen om de reparatie van oude voertuigen te vergemakkelijken op een duurzame en verantwoorde manier.

Vermoed u dat dit artikel interessant is voor anderen binnen uw organisatie of netwerk, wijs anderen hier dan op door dit bericht te delen via uw whatsapp, email, Linkedin of Twitter (bovenaan dit artikel).

Naar sloop …

Desondanks zal de nieuwe regelgeving bepaalde typen motoren identificeren die niet gerepareerd kunnen worden. Als een voertuig niet meer kan worden gerepareerd, wordt het beschouwd als aan het einde van zijn nuttige levensduur. In dergelijke gevallen moet het voertuig naar een autokerkhof worden gebracht. De voorgestelde maatregelen, die nog moeten worden goedgekeurd, leggen uit wanneer een voertuig wordt beschouwd als aan het einde van zijn levensduur. Dit omvat situaties waarin bepaalde onderdelen niet kunnen worden gerepareerd of vervangen, evenals onherstelbare technische defecten aan structurele elementen.

“Komt er vanuit de EU ook een systeem om oude elektrische auto’s in te nemen en slopen en gaat de EU de sloopcapaciteit van fossiele auto’s verhogen?”

…geen afschrijving van occasions

Deze regelgeving is ontworpen om misbruik op de tweedehandsmarkt te voorkomen en te voorkomen dat oude, slecht herstelde voertuigen in omloop blijven. Dergelijke voertuigen dragen bij aan een toename van verkeersongevallen en vervuilingsniveaus. Het voorstel is nog niet definitief, maar het wijst op een toekomst waarin de overgang naar duurzamere mobiliteit wordt gestimuleerd zonder het recht op verantwoorde reparatie te beperken.

Afschrijven van auto van de zaak

Een auto van de zaak moet worden afgeschreven. De afschrijving van een zakelijke auto gebeurt over het algemeen binnen vijf jaar tijd na de aanschafdatum. De Belastingdienst staat toe namelijk maximaal 20% per jaar wordt afgeschreven op bedrijfsmiddelen zoals auto’s van de zaak. De jaarlijkse afschrijving wordt berekend op basis van de aanschafkosten, de vermoedelijke gebruiksduur en de restwaarde. Het is belangrijk om te weten dat de fiscus alleen toestaat dat een auto of bestelbus alleen mag worden afgeschreven als deze op de balans van het bedrijf staat. Dit kan betekenen dat auto’s die na 2029 op de balans belanden, een andere afschrijvingstermijn krijgen.

Lees ook:

5300 bedrijven, 56000 werknemers en 50 miljard omzet

Uit cijfers blijkt dat zijn ongeveer 5.300 autobedrijven in de automotive actief zijn die samen een jaarlijkse omzet van meer dan 50 miljard euro genereren en verantwoordelijk zijn voor ongeveer 56.000 banen. Volkswagen is het best verkochte automerk in Nederland met bijna 47.500 verkochte eenheden en een marktaandeel van ongeveer 11% in 2019.

Financieel stimuleren beter dan financieel belasten

De gevolgen voor de investeringen en afschrijvingen zijn nog niet duidelijk maar Ad Linssen, CEO van gekoeld vervoer van medicijnen Meds²go, stelt in een reactie op de berichten dat de omschakeling van fossiele auto’s naar schone auto’s doorgaans beter gestimuleerd kan worden door de transitie (financieel) te steunen middels subsidies of lagere belastingen.

Gebruik belastender dan bezit

“Het voorstel gaat ook volledig voorbij aan het feit of iemand veel of weinig van auto gebruik maken. Het is beter om een gebruikersbelasting door bijvoorbeeld rekeningrijden dan de belasting op het ‘bezit’. Want ook de bezitter van een elektrische auto moet betalen want die maken ook gebruik van wegennet, infrastructuur. parkeergelegenheid”.

Sloopcapaciteit en oplaadcapaciteit

Linsen wijst er verder op dat de EU de investeringen in goede infrastructuur voor elektrisch laden moet stimuleren: “Komt er vanuit de EU ook een systeem om oude elektrische auto’s in te nemen zoals nu met batterijen”? Daarnaast stelt de topman van het bedrijf dat de EU de sloopcapaciteit tijdelijk moet verhogen. Het is al met al een redelijk onzalig idee wat betreft de plannen ten aanzien van het reparatieverbod. Ik betwijfel of dit de juiste weg is.”


Als toonaangevende bron voor financieel nieuws, financiële strategieën en inzichten in finance, helpt FM.nl financieel directeuren, hoger financieel management en CFO’s om voorop te blijven lopen.

Schrijf u daarom nu in voor de FM-nieuwsbrief met al het relevante nieuws en unieke en inspirerende (netwerk)evenementen en volg ons op Linkedin.


 

Gerelateerde artikelen