Luchtvaartbelasting dupeert vliegveld Maastricht

Ryanair wil niet meer vliegen op de Limburgse luchthaven

Ryanair heeft alle vluchten vanaf de luchthaven van Maastricht vanaf 26 oktober geannuleerd om het besluit van de luchthaven om de kosten aanzienlijk te verhogen. Hierdoor wordt Maastricht een van de duurste luchthavens van Europa, aldus de Ierse budgetmaatschappij. Door het vertrek van Ryanair blijft Corendon over als enige maatschappij met passagiersvluchten vanaf het Limburgse vliegveld.

Commercieel directeur Jason McGuinness van Ryanair spreekt van “buitensporige kostenstijgingen”. Ook haalt hij uit naar de sterk stijgende luchtvaartbelastingen in Nederland. Dit gaat volgens hem om bijna 30 euro per passagier, wat zou neerkomen op een stijging van 275 procent sinds 2021.

Maastricht Aachen Airport (MAA), zoals het vliegveld voluit heet, betreurt de stap. “We zijn de afgelopen maanden intensief in overleg geweest met Ryanair over onder welke voorwaarden we de samenwerking konden voortzetten vanaf het winterseizoen 2025/26. Helaas zijn we daar niet uitgekomen.”

Volgens een woordvoerster is MAA er veel aan gelegen financieel op eigen benen te kunnen staan. “Ons doel is een break-even-bedrijfsresultaat in 2027. Dat betekent dat we ons richten op activiteiten en contracten (voor vracht én passagiers) die winstgevend zijn en onze kosten kunnen dekken met een gezonde marge.”

Dat laatste gold volgens haar niet voor de tarieven die Ryanair wenste te betalen. Maar “dat Nederland een hoge overheidsbelasting op vliegtickets kent, hoger dan omliggende landen, heeft natuurlijk niet meegeholpen in het tot een goed einde brengen van de gesprekken met Ryanair”.

Gerelateerde artikelen