Luchtvaart kan reductie van CO2 niet met cijfers onderbouwen
Ruim twintig Europese luchtvaartmaatschappijen hebben duurzaamheidsclaims aangepast na gesprekken met de Europese Commissie en Europese toezichthouders.
Waarover gingen de gesprekken over tussen luchtvaart en waakhonden?
Over misleiding van duurzaamheidsclaims door luchtvaartmaatschappijen. Volgens de Nederlandse Autoriteit Consument & Markt (ACM) en andere consumententoezichthouders waren bepaalde claims rondom het compenseren van CO2-uitstoot van een vlucht misleidend.
Waaruit bestond de misleiding?
Uit claims die de indruk wekken dat de negatieve effecten van de CO2-uitstoot van een vlucht volledig kunnen worden gecompenseerd of gewist door CO2-compensatieprojecten. Europese waakhonden verbieden deze claims. Andere toezeggingen gaan bijvoorbeeld over het gebruik van de term ‘sustainable aviation fuels’ (SAF) en het gebruik van absolute claims als ‘duurzaam’.
Maken ook bekende luchtvaartmaatschappijen zich hieraan schuldig?
Blijkbaar. Onder meer KLM, Transavia, Ryanair, easyJet en Wizz Air werden hierop aangesproken.
Vinden de luchtvaartmaatschappijen ook dat ze misleiden?
Daar lijkt het op. In totaal hebben 21 luchtvaartmaatschappijen toegezegd niet langer te beweren dat de CO2-uitstoot van een specifieke vlucht geneutraliseerd, gecompenseerd of direct verminderd kan worden door te investeren in klimaatprojecten of door extra te betalen voor alternatieve brandstoffen.
Wat moeten luchtvaartmaatschappijen doen om wel duurzaam te zijn?
Ze moeten de berekening en vergelijking van de CO2-uitstoot van een vlucht duidelijk weergeven en onderbouwen, vinden de toezichthouders. Daaruit moet zijn af te leiden of een duurzaamheidsclaim terecht is.
Zijn er luchtvaartmaatschappijen die wel duurzaam zijn?
EasyJet, maatschappijen van luchtvaartgroep Lufthansa en de Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS hebben op bepaalde punten slechts gedeeltelijk voldaan aan de wensen van de toezichthouders. Die zijn dus een beetje duurzaam.