Lindorff: Vaker onderzoek naar identiteitsfraudeurs
Bij het vermoeden van fraude stelt Lindorff een onderzoek in waarbij onder meer het proces-verbaal wordt beoordeeld. In 2012 deed Lindorff ongeveer 400 van dergelijke onderzoeken. Maurice Sluis van Lindorff: ‘Enerzijds nemen we als organisatie zelf de nodige maatregelen bij het vermoeden van frauduleuze praktijken. Anderzijds kun je als ondernemer of particulier ook zelf alert zijn. De onderstaande tips kunnen helpen bij het herkennen van identiteitsfraude en het voorkomen ervan.’
Bij het vermoeden van fraude stelt Lindorff een onderzoek in waarbij onder meer het proces-verbaal wordt beoordeeld. In 2012 deed Lindorff ongeveer 400 van dergelijke onderzoeken. Maurice Sluis van Lindorff: ‘Enerzijds nemen we als organisatie zelf de nodige maatregelen bij het vermoeden van frauduleuze praktijken. Anderzijds kun je als ondernemer of particulier ook zelf alert zijn. De onderstaande tips kunnen helpen bij het herkennen van identiteitsfraude en het voorkomen ervan.’
1) Vermoeden van fraude, neem direct actie:
Doe direct aangifte bij de politie en neem contact op met het bedrijf waar de bestelling is geplaatst. Ontvang je een brief van een incassobureau naar aanleiding van niet betaalde facturen van een bestelling die jij niet gedaan hebt? Meld dit dan ook bij het incassobureau dat je slachtoffer bent van fraude.
2) Bewaar bewijs:
De gedupeerde dient te bewijzen dat hij of zij niet de persoon is die de overeenkomst is aangegaan. Zo dient hij het uittreksel GBA (dat vaak gratis is te downloaden), kopie legitimatiebewijs en kopie proces verbaal toe te sturen aan de betreffende creditmanagement organisatie.
3) Pas op bij het afgeven van je persoonsgegevens:
Probeer gevoelige bedrijfsgegevens zoveel mogelijk af te schermen. Pas op met de gegevens die niet openbaar zijn, zoals bankrekeningnummers. Geef niet zomaar je thuisadres op. En bedenk: Het Burgerservicenummer (BSN) van zzp’ers is gemakkelijk af te leiden via het BTW-nummer, dat in de meeste gevallen verplicht moet worden vermeld op de bedrijfswebsite.
4) Check meerdere bestellingen van 1 product:
Stel, een klant bestelt meerdere exemplaren van een zeer kostbaar product. Een belletje geeft vaak meteen helderheid. Een kwaadwillende klant (lees: fraudeur) zal daarna direct zijn bestelling intrekken, terwijl een goedwillende klant die een foutje heeft gemaakt bij zijn bestelling je service zal waarderen.
5) Check gegevens afzender:
Andere voorbeelden van verdachte bestellingen zijn: verschillende afleveradressen bij één bestelling, gebruik van fictieve namen (bijvoorbeeld namen van filmsterren of stripfiguren) en afwijkende e-mailadressen.
6) Controleer via instanties:
Het is mogelijk om bijvoorbeeld via MijnPolitie.nl te checken of het vermelde telefoon- en bankrekeningnummer in verband wordt gebracht met eerdere fraudegevallen. Daarnaast kan er bij diverse instanties een adrescheck en credit check gedaan worden en is het verstandig om gebruik te maken van de extra fraudecontroles die betaalproviders bieden.
7) Herken bekende valkuilen:
Bestellingen die gedaan worden op het adres van scholen, bedrijven of leegstaande bedrijfspanden. Naast de online identiteitsfraude bestaat er ook fraude onder dwang. Dit is te herkennen doordat er aan de deur vaak een tweede persoon aanwezig is, welke het woord voert. Vaak herkenbaar doordat de persoon die een overeenkomst aangaat vaak erg nerveus is.
8) Herken fraudegevoelige tijdstippen:
Wanneer op vrijdagavond rond een uur of vijf een grote bestelling binnenkomt, moet je alert te zijn. Omdat het weekend dan voor de deur staat, zijn ondernemers rond dat tijdstip minder geneigd om de bestelling te checken.
9) Verificatie:
Bel klanten na om de bestelling te verifiëren en laat klanten bij twijfel en fraudegevoelige artikelen vooruit betalen of laat ze legitimeren en tekenen bij aflevering.
Bron: Lindorff