‘Kostenbesparingen wagenpark liggen voor het oprapen’
Als berijders daar bewuster mee omgaan, besparen zij voor hun werkgever jaarlijks al gauw 600 euro per auto.
Uit het onderzoek blijkt dat in Nederland grote bedrijven met 100+ medewerkers wel vaker de totale kosten van het wagenpark als belangrijkste criterium hanteren bij de keuze voor een bedrijfsauto. Grote bedrijven geven daarbij aan behoefte te hebben aan advies van leasemaatschappijen om de kosten in de hand te houden tijdens de economische crisis. Voor een kwart van de kleine bedrijven is de aanschafprijs het belangrijkste criterium om een bedrijfsauto te kiezen, ten opzichte van 10% van de grote bedrijven. Toch kijkt de Nederlandse markt wel verder dan de Europese markt. Daar ligt in vergelijking tot Nederland de focus bij de autokeuze nog meer op de aanschafprijs en nog minder op de totale kosten van het wagenpark.
Jeff Bolders, algemeen directeur van leasemaatschappij Arval: “Grote bedrijven hebben vaak een fleet manager in dienst. Die is zich bewust van de totale kosten van het wagenpark en verwacht hier actief advies over van leasemaatschappijen. Kleine bedrijven onderhandelen meer en focussen bijvoorbeeld bij leaseauto’s op een maandelijkse 10 of 20 euro korting op de leaseprijs. Het terugdringen van het brandstofverbruik, waarmee berijders al gauw 600 euro per jaar per auto kunnen besparen, nemen ze niet in overweging. Mijn oproep aan kleine bedrijven is dus om de autokeuze breder te trekken en met hun leasemaatschappij(en) om tafel te gaan om naast de aanschaf- en leaseprijs ook de andere bijkomende kosten te bekijken. Hiermee liggen kostenbesparingen van het wagenpark echt voor het oprapen.”
Bron: CVO (Corporate Vehicle Observatory)