‘KLM mooiste deal’
De strijd rondom PinkRoccade. De poging tot een vijandige overname van Reesink door de Van Herk Groep. Is de M&A-wereld aan het verharden?
‘Ja, absoluut. We moeten daarbij onderscheid maken tussen publieke en private transacties. Bij die eerste categorie overnames zie je dat belangenorganisaties zoals de Vereniging van Effecten Bezitters zich meer en meer laten gelden en ook procedures initiëren. Ze zeggen daarbij het algemeen belang te dienen, maar veelal is de insteek zeer beperkt. De overname van PinkRoccade door Getronics staat ook in het teken van verharding. Daar speelde de overheid hardball. Het was een noviteit: voor het eerst ging de Staat voor het hoogste bod hoewel ook daar allerlei belangen werden genoemd.’
Allemaal tekenen van verharding….
‘De verharding zie je ook in private transacties terugkomen. Meer dan ooit wordt er door partijen op gehamerd de deals juridisch dicht te timmeren. Daar waar vroeger, onder het motto vertrouwen, nog wel eens het één en ander door partijen te goeder trouw aan ruimte werd gelaten, geldt nu meer dan voorheen het principe van de stok achter de deur. Dit is overigens geen ontwikkeling die beperkt blijft tot de M&A-markt. Het maakt deel uit van de juridisering van de samenleving. Een zorgelijke ontwikkeling. Zeker indien je beseft dat het commerciële recht faciliterend moet zijn en geen doel op zich.’
In hoeverre is 2005 het jaar van de verkoper?
‘Private equity huizen hebben de laatste tijd veel nieuwe fondsen opgezet en zijn zeer bereid investeringen te doen. Daarnaast zien we dat ondernemingen de balansen hebben geschoond en nu weer groeien op niet-organische wijze. Onder meer ook door acquisities. De M&A-markt is en blijft in 2005 dan actief. Ten opzichte van de vorige opleving tijdens de internetbubble is er één groot verschil. De partijen in de markt zijn veel voorzichtiger en er wordt serieuzer nagedacht over de strategische rationale. Geen hype dus. De spelers op de markt hebben hun lesje geleerd.’
U bent als spin in het web betrokken bij talloze grote deals. Welke was u betreft de mooiste?
‘Ik heb in mijn professionele leven heel veel mooie transacties voor heel veel dierbare cliënten mogen doen, maar als ik echt moet kiezen dan zijn het de afsplitsing van TPG als voormalig onderdeel van KPN en de fusie tussen Air France en KLM. De voorkeur gaat uiteindelijk naar de luchtvaartfusie omdat die complexer was en dus moeilijker te effectueren. Daarnaast was het complex met al die stakeholders: Air France, Franse Staat, Schiphol, de Staat, COR, vakbonden, klanten, financiers…. Noem ze maar op. Naast de complexe juridische vragen waren er overigens voldoende uitdagingen op het terrein van kapitaalmarkten, fiscale en corporate struturing en corporate finance aspecten. Enig gevoel bij al deze onderdelen is echt een pré als je in een dergelijk proces zit.’
U won het afgelopen jaar op de Dag van de Overname met vlag en wimpel de prijs voor beste M&A-jurist. Doen dergelijke prijzen u wat?
‘Jazeker. Ik ben er dankbaar voor en trots op. Het is leuk om te horen dat cliënten en collega’s in de M&A-wereld me de beste fusie- en overnamejurist vinden. Maar het is niet alleen voor mezelf leuk. Het is ook waardering voor het team op kantoor. Waarom ik heb gewonnen? Het is een combinatie van vier dingen: juridische expertise, transactie ervaring, commitment en geluk. Daarnaast werk ik hard en zit bij een advocatenkantoor dat bijna per definitie bij grote transacties wordt ingeschakeld. Resultaat bereiken in uiterst complexe processen. Resultaat waar uiteindelijk alle partijen blij mee zijn. Dat is mijn uitdaging. Naast de technische kant van de zaak, bijvoorbeeld een complexe structuur neerzetten, komt het ook aan op executie. Met andere woorden: het managen van een transactie, en zorgen dat alles tijdig op zijn plaats valt. Signed, sealed and delivered
Daar gaat het om.’