Joost Peeperkorn, Hampshire Hospitality: ‘Boekhouden is niet mijn grootste hobby’
DE FINANCE PROFESSIONAL
Naam: Joost Peeperkorn
Leeftijd: 40
Opleiding: Hoge Hotelschool Den Haag aangevuld met diverse opleiding op gebied van Risk Management.
Carrière: In grote lijnen, diverse financiële functies in hotels, Financieel Manager Center Parcs Zandvoort, Internal Audit Manager NH Hoteles.
Huidige functie: Financieel Directeur
Organisatie: Hampshire Hospitality (voorheen Eden Hotel Group)
Specialiteit(en): Hotelbusiness
Favoriete managementboek: Biografie Steve Jobs
Stijl als financieel professional: Dicht bij de vloer, direct sturend.
Gekozen voor finance omdat: Cijfers lagen hem. Hij is er verder ingerold.
De ideale finance professional in vier woorden: Down to earth, snel denkend, oplossingsgericht en hands on.
Heeft een hekel aan: Boekhouden.
Wordt effectiever door: Veel praten met mensen om hem heen voor feedback, maar ook om kennis te krijgen van hun uitdagingen en de rol van Finance daarbij.
Houdt kennis up-to-date door: Volgen van jaarlijkse updates op fiscaal en accountancy gebied.
Als hij geen Financial was, was hij: Eigenaar van een Bed & Breakfast.
Tip voor beginnende financials: ‘Doe veel, leer veel en ga niet direct managen.’
Wat opvalt in je CV is dat je de Hogere Hotelschool hebt gedaan. Waar komt jouw passie voor het hospitality vak vandaan?
Het heeft een bepaalde magie. Ik heb bij Center Parcs gewerkt en iedereen is daar op vakantie en plezier aan het maken. De sfeer spreekt me erg aan. Ook het werken met mensen vind ik aantrekkelijk.
Behalve je achtergrond in de hospitality, heb je ook veel gedaan met risk. Heeft dat nog invloed op hoe je nu je vak uitoefent?
Ik heb inderdaad een lange periode internal audit gedaan voor NH Hoteles. Daar reisde ik de wereld voor rond. Later heb ik risk management opgezet bij Maxeda, dus ik heb veel gedaan met risk, dat klopt. Vanuit die auditing rol zit ik heel erg in de procesmatige manier van denken. Hoe kan ik dat proces optimaliseren? En waar zitten de risico’s in een proces en hoe kan ik die mitigeren? Ik denk niet in termen van debet/credit. Boekhouden is niet mijn grootste hobby.
Heb je een voorbeeld van een dergelijke risico mitigatie?
Een voorbeeld is het vaststellen van de volledigheid van omzet voor het beddenhuis. Een van de controles die je daarvoor behoort te doen is kijken hoeveel je er in bezit hebt gehad en hoeveel je hebt laten schoonmaken. Dat moet een sluitend verhaal zijn.
Hoe zit je huidige functie in elkaar?
Ik ben verantwoordelijk voor Finance & IT in het gehele bedrijf. Het bedrijf bestaat uit 24 hotel exploitaties en een licentiebedrijf. We hebben elke nacht 2.200 kamers te verkopen. Alles wat met Finance & IT te maken heeft valt onder mijn verantwoordelijkheid. Ik heb 28 FTE in mijn team, 24 voor Finance en 4 voor IT.
Hoe zit de Finance organisatie in elkaar?
We hadden een vrij regionale Finance afdeling verdeeld in zes regio’s in het land. Daar zijn we nu een efficiencyslag in aan het maken, dus hetzelfde bereiken met minder mensen. Alle boekhoudzaken die niet met operaties te maken hebben zijn we centraal gaan doen. Alles wat met het hotel te maken heeft, bijvoorbeeld debiteuren, dat doen we nog steeds in het hotel. Het is dus echt een mix van centraal en decentraal. We hebben net de eerste maand op deze manier afgesloten en zitten op zes dagen. Dat vind ik acceptabel.
Wat zijn de voordelen van deze nieuwe structuur?
Eerst runde iedereen hier min of meer zijn eigen hotel. Als je het proces in regio’s doet krijg je het nooit allemaal gelijk. De ene doet A, maar de ander vindt B ook wel belangrijk. Nu krijgen we meer interne discussie dat leidt tot een resultaat. Het is meer een gezamenlijke effort geworden.
___________________________________________________________________________________
Verdient uw Finance Team een Financieel Management Award?
Topprestaties worden beloond. Financiële teams die zich inschrijven voor het Financieel Management Gala kunnen meedingen naar een van de Awards in zeven categorieën. Teamspirit, creativiteit, professionaliteit en meetbare resultaten zijn criteria waarlangs een deskundige jury de winnaars kiest. Lees meer…
___________________________________________________________________________________
Wat was een mooi moment in je huidige functie?
De overname van Hampshire Hospitality in 2011. We hebben wel eens een hotel overgenomen, maar dit was een groep met 7 eigen hotels en 80 hotels in licentie. Het is verreweg de grootste overname die ik ooit heb gedaan. We zijn een hele tijd bezig geweest met de voorbereiding. Als het dan slaagt, is dat prachtig om mee te maken.
Hoe staat het met de integratie?
De integratie speelt nu. De overname is een halfjaar geleden afgerond. De eerste maanden is het vooral aftasten. De integratie van de boekhouding heeft 1 januari plaatsgevonden. Nu gaan we de processen gelijkmatiger inrichten.
Was het een reversed takeover omdat jullie door zijn gegaan onder de naam Hampshire Hospitality & Leisure?
Dat vragen meer mensen, maar nee, dat is niet het geval. Hampshire heeft een aantal hotels in eigendom, maar het grootste deel – zo’n 80 hotels – is licentie, dus franchising. De naamsbekendheid van Hampshire was veel groter dan Eden, dus hebben we logischerwijs voor die naam gekozen. Eden was de grotere groep qua vermogen en aantal hotels. Dat waren er 17.
Wat is jouw rol in strategievorming en realisatie?
Ik maak deel uit van het directieteam. Samen bepalen we de strategie. Mijn rol daarin is vooral financieel gericht. Bij de overname bijvoorbeeld heb ik veel zaken doorgerekend. Een gedeelte van de due dilligence, namelijk het beoordelen van de balans, heb ik gedaan. Operaties zijn ook heel belangrijk voor ons; die moeten uiteindelijk wat maken van een hotel.
####
TEAM
Bedrijf: Hampshire Hospitality (voorheen Eden Hotel Group)
Aantal fte: 650
Aantal fte in financiële functie: 24
Typering team: Jong, dynamisch, enthousiast
Belangrijkste issue: Finetunen van het shared service center
Financiële systemen: AccountView, Lucanet
Hoe is de hotel business veranderd de laatste jaren?
Met de komst van internet is de hotel business heel transparant geworden. Alle prijzen zijn op internet te vinden, dus dat is een enorme verandering met vroeger toen het veel ondoorzichtiger was. Het optimaliseren van de omzet is een nieuwe tak van sport geworden. In alle kanalen op internet die open staan, moet je zorgen dat je de juiste prijs voor de juiste dag vraagt. Daar hebben we 20 man op zitten. Dat is een enorme omslag geweest.
En in de vraag van de klant?
Daar zit ook wel verandering in. Vroeger was de klant blij met een kamer en een ontbijt. Tegenwoordig wil de klant ook een fiets, een GPS-module, noem maar op. De gast wil meer dan vroeger een volledig uitstapje.
Wat is er veranderd na de overname?
Met Hampshire zitten we meer in leisure gebieden. Eden zat vooral in de centra van grote steden. Daar moeten we aan wennen. De dynamiek van de stad kan ik wel aardig vertellen; ik weet wat er gebeurt. Met die leisure kant weet ik minder goed waar we precies aan verdienen. Als je daar alleen een kamer aanbiedt met ontbijt krijg je minder boekingen. Je moet er echt een volledig uitstapje van maken.
Wat voor informatie heb je nodig om daar meer zicht op te krijgen?
Waar ik in geïnteresseerd ben is hoe iets scoort. Hoe scoort je arrangement? Wat heb je ervoor gedaan? Waar heb je geadverteerd? Wat heeft het gekost en wat levert het nu uiteindelijk op? Deze afweging wil ik inzichtelijk maken. Vanuit Finance proberen wij informatievoorziening op maat te leveren. Daar hebben we ons hele pakket op afgestemd. Het is dus niet zo dat wij bepalen wat we leveren. Vroeger bepaalde Finance dat wel, maar ik vind dat Finance juist ondersteunend moet zijn aan de operatie. De operatie moet het geld uiteindelijk binnenhalen.
Hoe ondersteun je de business met informatievoorziening?
De mensen van operatie zijn druk bezig om het de gasten naar de zin te maken. Die hebben geen tijd om een analyse van de cijfers te maken en te kijken hoe het ervoor staat. Die analyse moet van ons komen en moet zo bruikbaar zijn, dat de mensen van de operatie in één oogopslag kunnen zien wat ze moeten weten. Daar zijn wij continu mee bezig.
Hoe pak je dat aan?
We hebben intern een groep managers samengesteld, waarmee we samen de indicatoren definiëren. Op basis van wat zij willen weten maken wij de rapportages. Die wijzigen voortdurend; Er komen KPI’s bij en KPI’s die te weinig informatie leveren halen wij er weer uit.
___________________________________________________________________________________
Verdient uw Finance Team een Financieel Management Award?
Topprestaties worden beloond. Financiële teams die zich inschrijven voor het Financieel Management Gala kunnen meedingen naar een van de Awards in zeven categorieën. Teamspirit, creativiteit, professionaliteit en meetbare resultaten zijn criteria waarlangs een deskundige jury de winnaars kiest. Lees meer…
___________________________________________________________________________________
Wat zijn belangrijke KPI’s voor Hampshire Hospitality?
Bekende KPI’s in onze business zijn gemiddelde kamerprijzen en bezetting. Het is wel een tweesporenbeleid; als Finance vinden we ook zaken belangrijk om te volgen. Zo kijken we altijd naar cost of sales percentages. Dat zijn de inkoopwaarden van omzetpercentages. We kijken ook naar de omloopsnelheid van verschillende producten. Als je te veel voorraad hebt, kan het bederven en doet het je werkkapitaal geen goed. Aan de andere kant willen we onze gasten wel een ruim assortiment kunnen bieden. Dat is de sport tussen de operatie en tussen wat financieel het beste is.
Naar de toekomst toe, wat zou jij op dit gebied nog willen bereiken?
We hebben recentelijk een 12 month rolling forecast geïmplementeerd. Dat werkt goed, maar ik zou nog dichter op de bal willen zitten. We weten nu vrij nauwkeurig wat we gaan verdienen in een maand, maar het is nog interessanter om dat op dagbasis te weten. Als we zien dat we twee dagen niks verdienen, kunnen we daar gericht acties op ondernemen. Daarom zijn we al begonnen om de kameromzet op dagbasis te budgetteren. Dat klinkt voor sommige te gedetailleerd, maar wij zijn een business die draait op dagen. Als ik een kamer vandaag niet verkoop, verkoop ik hem niet meer.
Wat voor IT-pakket gebruiken jullie?
We hebben een systeem van de plank. Bij de integratie moeten we heel veel aanpassingen doen. Het moet niet teveel een spaghetti van pakketten worden. Aan de andere kant ben ik tegen de grote ERP- leveranciers omdat ik vind dat die teveel macht krijgen. Als je dat aanschaft zit je vast aan hun consultants; daar draaien ze op. Dat vind ik persoonlijk zonde van het geld.
Wat is jouw favoriete hotel uit de keten?
Dat mag ik natuurlijk niet zeggen. Nee, het American in Amsterdam vind ik prachtig. Het Hampshire City Hotel Hengelo is het meest efficiënte hotel dat ik ken. Het is een vierkant, zodat je kunt rondlopen. Dat is voor housekeeping heel gemakkelijk. De receptiebalie loopt door in de bar. Over alles is heel goed nagedacht, daarom vind ik dat een hele leuke. DesignHotel Maastricht is qua design weer prachtig; dat is één van onze drie design hotels.
Wat wil je in je leven nog doen/bereiken, op werkgebied of persoonlijk?
Op persoonlijk gebied de Stichting Wakibi verder uitbouwen en een voorbeeld laten zijn voor een transparante organisatie.
Kun je daar iets meer over vertellen?
Het doel van de stichting is microfinanciering verschaffen in derdewereldlanden. Je kunt voor een relatief klein bedrag deelnemen, zo’n 25 euro. Ik stuitte op de site en heb dat een keer geprobeerd. Iemand wilde zeep gaan verkopen. Een maand later kreeg ik de eerste 2 euro teruggestort. Ik vind het een mooi concept. Ik zit nu in de Raad van Advies en probeer de stichting op financieel gebied te ondersteunen. Mensen vinden het leuk als ze hun lening langzaam zien terugkomen. Vaak laten ze het rouleren en na verloop van tijd verschaffen ze een tweede of derde lening. Dat gebeurt veel. Je ziet dus dat het initiatief wel degelijk effect heeft.