Jaarcongres: Credit Manager als coach
Tijdens haar presentatie ging Prast dieper in op de emotionele consument en de psychologie en betalingsgedrag. Vervolgens konden de aanwezigen een keuze maken uit een aantal tracks die werden ingeleid door een expert uit het vakgebied. Onder meer Rien van Poelgeest van 3M Nederland gaf een presentatie over: Hoe u als Credit Manager het rendement op marketing en sales kunt verhogen en prospects vooraf kunt screenen op kredietwaardigheid en customer profitability. Ook vertelde hij over de meerwaarde van segmentatie van uw debiteurenportefeuille.
In een andere ruimte luisterden de aanwezigen aandachtig naar de successtory over Working Capital Management van Pieter Dekkers, financieel directeur van De Meeuw Bouwsystemen. Dekkers verstelde over de LEAN principes in Credit Control en wat effectiviteit en doorlooptijd meer opleveren dan efficiency. Profit is an opinion, cash a fact: share the fact
Ook konden de bezoekers van het congres de trends en ontwikkelingen in elektronisch factureren ontdekken bij de presentatie van Steven van Ouwerkerk, Manager Tax and Payroll, Orange Nederland. Hij vertelde over de do’s en don’ts in elektronisch factureren op basis van recente praktijkervaringen. En Peter Meefout (Directeur Customer Finance, T-Mobile) hield een pleidooi over wat u als B2B Credit Manager kunt leren van uw B2C collega’s.
Een uurtje later kwamen andere onderwerpen aan bod. In de ene zaal konden de aanwezigen alles te weten komen over Credit Management in een Shared Services omgeving door de ogen van Camiel Wels, Senior Manager Finance & Controlling Tele Atlas. Willibrord van Leeuwen, Credit Manager bij Kluwer vertelde over de toegevoegde waarde van ICT voor de Credit Manager en Bob Kurpershoek, Senior Manager Global Collections, NBC Universal Studios onthulde aan welke kwalificaties de internationale Credit Manager dient te voldoen. Ook kon men zich laten bijpraten over de stand van zaken in Basel II. Leo Spruijt, Directeur Credit Riskmanagement Wholesale Nederland, ING vertelde de aanwezigen over hoe een credit rating in het kader van Basel II wordt uitgevoerd.
Tijdens het diner verzorgde coach van het jaar 2005, Cor van der Geest een lezing over De Credit Manager als coach. Hij legde uit hoe leiderschap, het opzetten van sportprojecten en hoe u dit als Credit Manager kunt toepassen binnen de organisatie.
Hoogtepunt van de avond was de uitreiking van de Credit Management Award 2007. Er waren 15 genomineerde cases; 18 mensen op het podium en oud-minister van Justitie Benk Korthals mocht de felbegeerde tombstone overhandigen aan Bob Kurpershoek van NBC/Universal.
Het commentaar van de jury: ‘Dit jaar schuilt er achter de winnende Credit Manager weer een bijzonder thema dat leidde tot de conclusie dat hij samen met zijn team winnaar zou moeten zijn.
De jury heeft het daarbij over de case die betrekking heeft op het Internationaal organiseren van Credit Management. Hierbij gaat het vooral gaat om het slim inrichten van het totale proces, daarbij optimaal gebruik makend van de aanwezige kennis in Nederland en andere – Europese – landen.
De case toont aan dat als de communicatie tussen de diverse stakeholders binnen Internationaal Credit Management goed is verzorgd, dit tot betere resultaten kan leiden, terwijl de kosten voor de totale operatie afnemen.’