Investeringsfonds Yellow&Blue: Investeren in innovatie en duurzame energie
Fischer is met ruim dertien jaar ervaring op het gebied van duurzame innovaties een oude rot in het vak. Zo was hij betrokken bij de beursintroductie in 2004 van Plant Health Care, een bedrijf dat biologische groeistimulanten levert, aan de Londense beurs. Plant is inmiddels het vijf na beste aandeel van de Londense AIM en één van de dertigste duurzaamste ondernemingen wereldwijd.
Bij Yellow&Blue (‘geel en blauw = groen’) werd hij aangesteld om actief op zoek te gaan naar innovatieve bedrijven in Europa. Fischer: “Wij zijn gestart met 40 miljoen euro van Nuon en acteren daarmee als zelfstandig investeerder. Onze focus ligt op startende Europese ondernemingen die op het gebied van innovatie boven het maaiveld uisteken. We investeren tot ongeveer vier miljoen euro per onderneming. Dat kunnen Nederlandse ondernemingen zijn, maar we zoeken in heel Europa.
Duitsland loopt op dit gebied ook voor op Nederland, daar is duurzaamheid echt heel normaal. In ons land wordt veel gepraat maar gebeurt er uiteindelijk op duurzaam gebied nog te weinig. Natuurlijk heeft de overheid daarin een rol, maar het is uiteindelijk aan de ondernemingen zelf om initiatieven te ontplooien.”
Duurzame energie
In de begintijd van duurzame energie was het bijna een hype; termen als duurzaamheid, groene energie en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Volgens Fischer is die nieuwigheid nu wel uit de markt die daarmee volwassen is geworden. “Elektrisch vervoer, algen, biobrandstoffen; de ontwikkelingen hebben zich in hoog tempo opgevolgd. De Nederlandse overheid probeerde daar de winnaars uit te pikken maar als venture capitalist let je toch net op andere aspecten. Hoe is het management? Waar liggen de groeikansen? Hoe serieus is zo’n onderneming eigenlijk? Wij krijgen honderden aanbiedingen per jaar uit heel Europa, maar de meest basale eis die we stellen is het behalen van een omzet. Dan vallen veel initiatieven al af. Uit de overige ondernemingen hebben we nu drie zeer innovatieve ondernemingen gekozen om in te participeren.”
Een voorbeeld van zo’n innovatieve onderneming is Locamation, één van de drie investeringen van Yellow&Blue. Het in Hengelo gevestigde bedrijf ontwikkelt ‘smart-grid’ technologie: slimmere stroomdistributienetwerken waarbij veel energie bespaard kan worden.
“Een fantastisch Nederlands product, veel beter dan wat de grote bedrijven op dit gebied ontwikkeld hebben”, aldus Fischer. “Het succes van Locamation geeft aan dat ondernemers met lef ver kunnen komen.” De recente olieramp in de Golf van Mexico onderstreept volgens Fischer het belang van duurzame initiatieven.
“Zeker in de energiemarkt gebeurt er ontzettend veel en in Nederland krijgen bedrijven hulp van veel goede instellingen, zoals TNO, Kema en ECN. In zekere zin kun je het een luilekkerland voor kleine bedrijven noemen. De knappe koppen ontwikkelen een idee, ondernemers bouwen dat uit tot een bedrijf en als ze klaar zijn voor grote stappen, kloppen ze bij private equity bedrijven als Yellow&Blue aan.”
Hoe groen is men zelf bij het investeringsfonds? “Daar zijn we heel bewust mee bezig”, aldus Fischer. “Hybride rijden, energiezuinige apparatuur, een klimaatvriendelijk kantoorgebouw en vliegen met compensatie voor de uitstoot. Practice what you preach is altijd het startpunt geweest.”
Naam pe-huis Yellow&Blue Investment Management
Geïnterviewde Albert Fischer, directeur
Vestigingsplaats Utrecht
Grootte team 9 medewerkers
Branches Europese duurzame energiebedrijven in ontwikkeling
Oorlogskas Ca. 40 miljoen euro
Albert Fischer