ING tekent contracten met team van ICT-dienstverleners voor de outsourcing van werkplekdiensten

fallback
Accenture, Atos Origin, Getronics en KPN hebben elk zevenjarige contracten met ING afgesloten voor het gezamenlijk leveren van werkplekdiensten aan de 53.000 ING-medewerkers in Europa. Als onderdeel van deze overeenkomst gaan ongeveer 430 ING-medewerkers in Nederland en België over naar Atos Origin, Getronics en KPN.

De werkplekdiensten omvatten de levering, de installatie, het onderhoud en de ondersteuning van desktop computers, laptops, printers en telefoons. De contracten vertegenwoordigen een totale waarde van EUR 750 miljoen inclusief BTW. Elk van deze vier ondernemingen, die samen het Preferred Supplier Team (PST) voor ING vormen, zal invulling geven aan afzonderlijke aspecten van ING’s behoefte aan werkplekdiensten.


Accenture heeft in zijn rol van integrator de supervisie over de volledige omvang van de te leveren diensten en zal namens ING de leverancierscontracten beheren door het inzetten van business consulting, projectmanagement en deskundigheid op het gebied van outsourcing. Het Accenture aandeel in de contractwaarde bedraagt EUR 52 miljoen.


“Met de samenstelling van dit Preferred Supplier Team wordt ING één van de eerste Europese ondernemingen die gebruik zal maken van ‘multi-vendor’ outsourcing. Hierbij zijn meerdere leveranciers tegelijk betrokken, die elk een aspect van de totale dienstverlening verzorgen. Een ‘service integrator’ coördineert, een cruciaal concept binnen het Accenture model voor de oplevering van een infrastructuur ,” verklaart Edwin Vander Ouderaa, senior executive bij Accenture binnen het segment Financial Services die verantwoordelijk is voor deze overeenkomst.


“Met deze innovatieve outsourcingstrategie, waarbij de service integrator bestuurt en de diensten en leveranciers beheert, kan ING zich snel aanpassen aan veranderingen en innovatieve processen en technologieën implementeren. Hierdoor kunnen ze een voorsprong op de concurrentie behalen die verder gaat dan pure kostenbesparingen.”


Atos Origin wordt verantwoordelijk voor de complete architectuur en het back-endbeheer van de kantoorautomatisering van ING – inclusief e-mail en de actieve directory – en zal tevens serverbeheerdiensten gaan leveren. Bovendien zal Atos Origin aan ING essentiële IT-diensten voor eindgebruikers leveren, zoals diensten op het gebied van gebruikerstoegang, ontwerp en ondersteuning, en applicatiebeheer. Het aandeel van Atos Origin in de totale contractwaarde bedraagt EUR 216 miljoen.


“Atos Origin is erg blij met dit contract, want het onderstreept de prominente positie van Atos Origin binnen de Europese financiële sector als leverancier van geavanceerde desktopdiensten,” verklaart Wilbert Kieboom, CEO van Atos Origin Northern Europe.


“Wij zijn verantwoordelijk voor de complete IT-infrastructuur waarop de kantoorautomatisering van ING is gebouwd, wat voor ons een extra dimensie toevoegt aan deze overeenkomst. De diensten die wij binnen dit 3e-generatiecontract leveren zullen ING helpen zich te richten op de kernactiviteiten en de klantenservice verder te verbeteren.”


Getronics wordt verantwoordelijk voor het leveren van diensten aan ING-medewerkers, waarbij het gaat om het verlenen van helpdeskdiensten, zoals het aannemen, kwalificeren, bewaken en traceren van alle binnenkomende calls en om het oplossen van incidenten.


Getronics zal zorgen voor de onsite gebruikersondersteuning, de inkoop van desktop hardware, het beheer van bedrijfsmiddelen, het voorraadbeheer en de inzet van gebruikersapparatuur. Het aandeel van Getronics in de totale contractwaarde bedraagt EUR 213 miljoen. Aanvullende omzet voor Getronics, uit contracten met toeleveranciers, is EUR 21 miljoen.


“Als toonaangevende ICT-dienstverlener in Nederland zijn wij in staat om onze gebruikersgerichte benadering en onze aanzienlijke kennis en expertise in deze sector te delen met onze partners, zodat wij ING gezamenlijk de best mogelijke diensten kunnen leveren.” zegt Klaas Wagenaar, CEO van Getronics.


“Getronics wil met behulp van informatie- en communicatietechnologie mensen in staat stellen om steeds productiever te werken. Samen met onze partners zal Getronics ervoor zorgen dat de medewerkers van ING, waar ze zich ook bevinden, probleemloos, efficiënt en productief met elkaar kunnen communiceren en samenwerken, wat ING veel voordeel zal opleveren.”


KPN wordt verantwoordelijk voor alle diensten op het gebied van vaste en mobiele communicatie, callcenters, LAN-netwerken en conferentiemogelijkheden voor alle ING-medewerkers in Nederland en België, inclusief de apparatuur voor eindgebruikers en het netwerkverkeer. Het aandeel van KPN in de totale contractwaarde bedraagt EUR 269 miljoen.


Eelco Blok, lid van de raad van bestuur van KPN, zegt hierover het volgende: “Wij zijn erg blij om ING met zijn innovatieve outsourcingstrategie te mogen begroeten als een van onze belangrijkste klanten binnen de sector financiële diensten. KPN is, als voorkeursleverancier van ING voor communicatiediensten, uiteraard al in staat om aan de huidige behoeften van ING te voldoen door conventionele technologieën toe te passen waarmee tegen lagere kosten toch een grotere flexibiliteit kan worden bereikt.


Maar nóg belangrijker is onze All-IP-strategie die innovatieve functies direct toegankelijk maakt op de werkplekken van de ING-medewerkers. Dit alles vergemakkelijkt de communicatie, wat echt een pluspunt is, en ik ben ervan overtuigd dat de concurrentiepositie van ING uiteindelijk sterk zal verbeteren.”