ING: bekritiseerd achteraf betalen populairder

Twee maanden extra uitstel belastingen voor ondernemingen
Een op de drie mensen maakt wel eens gebruik van 'buy now, pay later'.

Achteraf betalen via afbetaalapps, ook wel bekend als ‘buy now, pay later’, wordt steeds vaker gebruikt in Nederland. Volgens nieuw onderzoek in opdracht van ING gebruikt ongeveer een op de drie mensen weleens deze betaalmethode. Soms leidt dit ook tot problemen, constateert de bank.

ING liet meer dan 1500 Nederlanders van 18 jaar of ouder ondervragen. Veel van hen zeiden het fijn te vinden om bijvoorbeeld een online besteld product pas te betalen als ze het hebben ontvangen. Japke Kaastra, hoofd financiële gezondheid bij ING Nederland, waarschuwt echter dat consumenten zich bewust moeten zijn van de mogelijke financiële gevolgen van achteraf betalen. “Het kan misgaan als mensen het gaan gebruiken om dingen te kopen waar ze eigenlijk het geld niet voor hebben.”

De studie laat ook zien dat 10 procent van de gebruikers achteraf betalen gebruikt omdat ze op het moment van aankoop onvoldoende geld hebben. Ongeveer een derde van de gebruikers gaf toe weleens betaalproblemen te hebben gehad. Bij 11 procent werden extra kosten in rekening gebracht door te laat betalen en 3 procent kon het bedrag op een later moment ook niet betalen. Volgens ING blijkt daarnaast dat ruim driekwart van de mensen die problemen ervaart ook elders geld leent.

Op deze vorm van betalen bestaat al langer kritiek, mede omdat eerder bleek dat veel jongeren er ook gebruik van maken. Een bijkomend probleem is dat de Autoriteit Financiële Markten (AFM) nu nog geen toezicht kan houden op aanbieders van achteraf betalen, zoals Klarna.

“De wetgeving die consumenten beter moet beschermen gaat pas over anderhalf jaar in. Er is duidelijk nú behoefte aan meer consumentenbescherming”, zegt Kaastra. “Achteraf betalen voelt soms té makkelijk. Het kan leiden tot overconsumptie, verlies van overzicht en uiteindelijk schulden.”

Sinds begin dit jaar kan achteraf betalen ook in sommige fysieke winkels. Het kabinet gaf aan dit onwenselijk te vinden, maar marktleider Klarna zei in februari niet te willen stoppen met het aanbieden van achteraf betalen in fysieke winkels.

Klarna zet naar eigen zeggen wel stappen op het gebied van “verantwoord krediet”. Vrijdag kondigde de onderneming een nieuwe optie aan waarmee consumenten de mogelijkheid tot achteraf betalen kunnen uitzetten in de Klarna-app. “Op deze manier kunnen gebruikers vooraf besluiten om geen gebruik te maken van krediet, bijvoorbeeld wanneer ze sparen voor een belangrijke gebeurtenis of zich aan een strikt budget willen houden.”

Gerelateerde artikelen