IHC Caland NV boekt nieuwe opdrachten

fallback
IHC Caland NV boekt een reeks van nieuwe opdrachten met een totale contractwaarde van US$ 310 miljoen. IHC Caland is verheugd de navolgende recente successen binnen de offshore olie- en gasactiviteiten en de bagger-gespecialiseerde scheepsbouw te kunnen melden.

Voor de offshore activiteiten: Het lease- en exploitatiecontract met SEICL (Sakhalin-2) van de FSO bij Sakhalin eiland (Rusland) is met twee jaar verlengd. Dit contract loopt na verlenging tot eind 2005. Van Petrobras is een ‘letter of intent’ ontvangen voor de verlenging met een jaar van het lease- en exploitatiecontract voor de Roncador FPSO, Brazilië. Dit contract loopt nu door tot mei 2009. Contracten voor een drietal CALM-boeien met bijkomende werkzaamheden van Nexen Yemen, ChevronTexaco Angola en Conoco Phillips, Verenigd Koninkrijk. Oplevering van alle drie de boeien vindt begin 2004 plaats. Ontvangst van een ‘letter of intent’ voor een CALM boei voor zeer diep water van een grote oliemaatschappij, als onderdeel van een groot veldontwikkelingsproject in West-Afrika. Oplevering: medio 2005. Een contract voor de levering van nog een CALM boei voor zeer diep water van Saipem, voor de ontwikkeling van het Kizomba B veld, blok 15 buitengaats Angola voor ExxonMobil. Oplevering: medio 2005. Ontvangst van een ‘letter of intent’ van Woodside Petroleum voor de levering van een ontkoppelbaar ’turret’ afmeersysteem ten behoeve van de FPSO die als deel van de ontwikkeling van het Enfield veld bij de noordwestkaap van Australië zal worden geïnstalleerd. Deze ’turret’ is vergelijkbaar met het ontkoppelbare systeem dat in 1995 op de Cossack Pioneer werd geïnstalleerd, destijds een complex maar inmiddels bewezen systeem, wat vanaf de ingebruikname succesvol heeft geopereerd. De Enfield ’turret’ is groter en biedt plaats aan 13 ‘risers’ in diepwater (600 meter); deze zal op de 150.000-dwt FPSO van de afnemer worden aangebracht. Het (ont)koppelingssysteem stelt de FPSO in staat om ingeval van een tyfoon het stormgebied te verlaten en later zonder omvangrijke assistentie weer eenvoudig aan te koppelen. Oplevering: eind 2005.

Deze verschillende opdrachten, contractverlengingen en ‘letters of intent’ vertegenwoordigen een gezamenlijke contractwaarde van circa US$ 225 miljoen. Voor de bagger-/gespecialiseerde scheepsbouwactiviteiten: Contracten voor het ontwerp en de bouw van baggerwerktuigen (snijkop- en hopperzuigers) van opdrachtgevers in Iran, India, Marokko, Maleisië, Malediven, Nigeria en Kroatië. Opdrachten voor de verlenging van een zeegaande grindzuiger, alsmede voor baggerinstallaties, componenten, automatisering en instrumentatie voor de renovatie en verbetering van bestaande baggervaartuigen. In het segment van de rivier cruise schepen werd een opdracht ontvangen van Dunav Tours, Bulgarije voor één schip, met een optie voor een tweede schip. De waarde van de opdrachten in de bagger-/gespecialiseerde scheepsbouwactiviteiten bedraagt EURO 73 miljoen (US$ 85 miljoen).

IHC Caland, leverancier van materieel voor de offshore olie-industrie en de bagger- en scheepvaartsector. IHC Caland N.V. is de beursgenoteerde Nederlandse houdstermaatschappij van een groep van internationale maritiem-technische bedrijven. Het werkterrein van de groep omvat het ontwerpen en het wereldwijd leveren van werktuigen, schepen, complete systemen en diensten aan de offshore olie-industrie, de bagger- en scheepvaartsector en de natte mijnbouwindustrie.

De productlijn omvat: voor de olie- en gassector: Drijvende (productie-), opslag- en overslagsystemen voor ruwe olie, veelal gebaseerd op het éénpunts-afmeersysteem, ‘Floating (Production) Storage and Offloading Systems’ of kortweg F(P)SO’s, drijvende opslag- en overslagsystemen voor de gaswinning, drijvende éénkoloms Tension Leg Platforms (TLP’s) en vaste platforms. Olie- en gasproductiediensten worden aangeboden middels FPSO’s, welke eigendom zijn van de groep en door haar worden geëxploiteerd. Bijzondere ontwerpen en engineeringdiensten en levering van specifieke componenten voor dynamisch positioneerbare boorschepen, zelfheffende boorplatforms, ‘jack-up’ platforms voor de civiele aannemerij, offshore kranen met groot hefvermogen, hefsystemen, half afzinkbare kraanschepen en andere gespecialiseerde werkschepen. Voor de bagger- en scheepvaartsector: Het ontwerp en de bouw van ‘custom-built’ en standaard werktuigen voor de baggerindustrie, componenten, inclusief geautomatiseerde systemen, reserve-onderdelen en materieel voor de mijnbouw, ‘custom-built’ schepen, zoals Ro-Pax veerboten, kabelleggers, offshore werkschepen en meer recent luxueuze jachten en riviercruise-schepen, alsmede hydraulische heihamers (IHC Hydrohammer) en zware paalklemsystemen voor de offshore-industrie en de aannemerij.