ICT-storing kost gemiddeld een half miljoen euro

De gemiddelde totale kosten van een flinke bancaire ICT-storing, die normaal opereren onmogelijk maakt, bedragen ruim 400.000 pond (meer dan 500.000 euro). Hierbij worden gemiddeld meer dan 750.000 mensen gedupeerd. En minstens de helft van de incidenten die bijvoorbeeld internetbankieren onmogelijk maken is te voorkomen. Dit blijkt uit een nieuw onderzoek van KPMG Technology Risk Unit, The Technology Risk Radar.

The Technology Risk Radar is de weerslag van 12 maanden onderzoek naar incidenten met haperende ict. Vlak voor publicatie werd het Verenigd Koninkrijk opgeschrikt door het nieuws dat de Royal Bank of Scotland liefst 56 miljoen pond boete was opgelegd door de Britse toezichthouders (Financial Conduct Authority en Prudential Regulation Authority) vanwege een ernstige storing (in 2012) in hun internetbankiersysteem, die ruim 6,5 miljoen klanten trof. Reparatie van de fouten kostte de bank zelf ook nog eens 125 miljoen pond (www.computing.co.uk). 
 
PMG berekent dat de gemiddelde totale kosten van een flinke storing, die normaal opereren onmogelijk maakt, ruim 400.000 pond bedragen en gemiddeld meer dan 750.000 mensen raakt. Elke keer ook worden ca. 4 miljoen debit- en creditkaarten gecompromitteerd – omdat tijdens zo’n storing de gegevens van klanten en leveranciers extra kwetsbaar zijn. 
De meeste storingen blijken het gevolg van slordig programmeren; 7% is te wijten aan menselijke fouten. De helft was te voorkomen geweest, als de organisatie meer aandacht had besteed aan het professioneel inzetten en managen van de technologie en meer had geïnvesteerd in opleiding van het personeel. 
“Je kan en mag [ICT]-technologie niet langer beschouwen als een aparte functie die zich achter gesloten deuren in een zwarte doos afspeelt”, aldus Jon Dowie, partner in KPMG’s Technology Risk Unit. “Ze vormt de kern van alles wat een organisatie doet. Gaat daar iets grondig mis, dan raakt dat dus de kern én de bottom line van de organisatie: de relatie met klanten en ketenpartners en daarmee haar reputatie. Daarom is het van cruciaal belang voor organisaties, zowel publieke als private, te beseffen welke risico’s er gelopen worden, hoe deze gemanaged kunnen worden en hoe ze hun gevolgen kunnen mitigeren.” 
En, waarschuwt KPMG nog ten overvloede: het gaat niet alleen om fouten in systemen – ook cyber crime wordt een steeds groter zorgpunt!
___________________________________________________________________________________________________
Lees meer vaknieuws voor accountants op AccountantWeek.nl. Vertrouwd, verfrissend en brutaal
AccountantWeek biedt u het laatste vaknieuws en zet iedere dag een nieuwe innovatieve accountant in de spotlights. Daarnaast krijgt u een verfrissende en brutale kijk op de radicale veranderingen waarmee accountants de komende jaren worden geconfronteerd. 
Word lid van AccountantWeek.nl en profiteer:
– Dagelijks vak- en fiscaal nieuws
– Dagelijks een nieuwe innovatieve accountant in de spotlights
– Uitnodigingen voor de Accountancy50 en de Nationale Accountancy Awards
– Gratis toegang tot de Financial Systems Beurs, de expo met de beste softwareleveranciers
– Uitnodigingen voor bijeenkomsten (met PE)
– Opname in AccountantWeek’s Who’s Who – bekeken door 30.000 financieel managers
– Speciale printedities over o.a. Accountant & ICT
Word daarom vandaag nog lid van AccountantWeek, blijf op de hoogte en neem een voorsprong. Maak kans op een luxe weekend voor 2 personen naar Dubai. Meld u nu aan via AccountantWeek.nl
PS Wilt u betrokken zijn bij AccountantWeek als blogger, schrijver of spreker op een evenement? Neem contact op met Jan Bletz via jbletz@accountantweek.nl.
___________________________________________________________________________________________________ 
 

Gerelateerde artikelen