Hoog salaris en leidinggevende rollen voor Nederlandse millennials onbelangrijk
Wereldwijd geeft 23 procent van de millennials aan dat veel geld verdienen de hoogste prioriteit heeft. “We zien al een tijd een verschuiving dat zingeving en werkomgeving van een baan veel belangrijker wordt dan voorheen”, zo licht José Brenninkmeijer, COO van ManpowerGroup Nederland, toe. “In Nederland blijkt ‘goed willen doen’ een nog snellere vlucht te nemen dan het internationale gemiddelde.”
Leidinggeven en sekseverschillen
Leidinggeven is niet meer de belangrijkste ambitie in een carrière. “Ontwikkelen in de breedte krijgt steeds meer prioriteit. Hogerop komen betekent meer dan alleen leidinggevende functies met meer verantwoordelijkheid vervullen”, aldus Brenninkmeijer. Toch zijn er, traditiegetrouw, nog steeds meer mannen dan vrouwen die een leidinggevende rol ambiëren. In Nederland is het verschil slechts 6 procent. “Een beperkt verschil, net als in landen als Duitsland en Noorwegen. In de Verenigde Staten is het gat het grootst met 10 procent, gevolgd door Singapore en Zwitserland met 9 procent.”
Individuele vaardigheden versus managementvaardigheden
Millennials richten zich meer op het ontwikkelen van hun eigen vaardigheden, dan op het managen en leiden van anderen. Ruim twee derde van de Nederlandse millennials focust zich voornamelijk op het ontwikkelen van specifieke baangerelateerde vaardigheden en technologische vaardigheden. Vooral persoonlijke vaardigheden, zoals samenwerken en communicatie, krijgen met 37 procent veel aandacht. Slechts een derde heeft vaardigheden op het gebied van leiderschap en management als voornaamste focus. “Kennelijk wordt leidinggeven niet meer gezien als de beste weg naar carrièrezekerheid. Millennials, die bezig zijn aan een ultralange carrièremarathon, willen op andere manieren waarde toevoegen.”
Beter dan de manager
Ondanks dat een beperkt aantal millennials zich bewust richt op leiderschapsvaardigheden, is de overgrote meerderheid opvallend genoeg wel van mening hier beter in te zijn dan zijn of haar manager. Zo vindt 67 procent dat hij goed is in luisteren, terwijl maar 48 procent aangeeft dat de manager hier goed in is. Hetzelfde geldt voor het geven van feedback (64 procent van de millennials, versus 42 procent van de managers) en motiveren (43 procent, versus 35 procent). “Het ontwikkelen van sociale vaardigheden is een belangrijk aspect in de veranderende arbeidsmarkt. De inhoud van een baan kan, zeker in deze tijd, elk moment veranderen, maar sociale vaardigheden blijven van groot belang. Ook in niet-leidinggevende posities.”
Bron: ManpowerGroup