Hoge energiefactuur leidt tot hausse aan incasso-opdrachten

Hoge energiefactuur leidt tot hausse aan incasso-opdrachten
Energiebedrijven schakelen ver op maatschappelijk verantwoord debiteurenbeheer.

De gemiddelde waarde van incasso-opdrachten binnen de energiesector is gestegen met 40 procent vergeleken met twee jaar geleden. Hierdoor is er een stijgende vraag naar betalingsregelingen ontstaan voor zakelijke klanten en consumenten. Dit blijkt uit onderzoek van credit management-dienstverlener Intrum. Die analyseerde hiervoor bijna honderdduizend incassodossiers binnen de energiesector in de Benelux. 

Volgens Intrum komt voor veel huishoudens en bedrijven de klap later. Ruim de helft van de Nederlanders heeft een energiecontract dat nog één of meerdere jaren loopt. De gemiddelde waarde van incassodossiers is sinds 2019 gestegen van circa 400 tot 550 eind vorig jaar. Die groeit verder, net als de inflatie. Door de stijgende prijzen hebben steeds meer bedrijven en burgers moeite om hun rekeningen te betalen.

Energieleveranciers krijgen te maken met toenemende problemen wanneer ze verschuldigde bedragen willen innen bij de klant. Het aantal klanten dat een betalingsachterstand ineens (‘lump sum’) kan betalen neemt af sinds de inflatie toeneemt. Volgens Intrum is het aan energieleveranciers om bedrijven en huishoudens door deze moeilijke economische tijd te loodsen.