Hoe voorspelt control succes?

Een leider die zich dienstbaar opstelt aan het teamresultaat, bereikt bijna altijd de beste prestaties.

Een serie blogs over control.

BLOG – Je zal het afgelopen weekend maar aan de Toto hebben meegedaan. Er is bij sommige clubs geen peil meer op te trekken. Het ene moment top in een Europese wedstrijd en vervolgens kwalitatief teleurstellend onderuitgaan bij een laagvlieger uit de Eredivisie. Niet alleen bij voetbal zijn de resultaten slecht voorspelbaar. Soms zakken toppers in hun sport dwars door het ijs terwijl anderen onverwacht excelleren. Dat maakt sport ook mooi en interessant om te blijven volgen. Je weet het namelijk nooit, zolang de bal rolt en het net bolt…..? Maar zo blijft voorspellen lastig. Bij het runnen van een organisatie wil je niet te veel van dit soort onverwachte scores meemaken. Meevallers zijn altijd prima maar zeker die zeperds die uit het niets lijken te komen zijn dramatisch voor het vertrouwen in bedrijf en management.

Door Hinrich Slobbe, control prof in beide betekenissen, als associate professor aan de Business School Nederland en als directeur van Wisdom in Finance.

Kan het ook anders en welke rol spelen controllers hierbij? Voorspellend analyseren is een relatief nieuwe tak van sport maar van vitaal belang voor het besturen van ondernemingen. Allereerst kunnen we concluderen dat sportief succes of falen niet zo onvoorspelbaar is als hierboven wordt weergegeven. Wisselvallige resultaten zijn vrijwel altijd het gevolg van falend management. Als de organisatorische basis niet op orde is, dan lijden de resultaten daaronder. Dan is een positieve uitzondering de verrassing en niet de mislukking. Met deze kennis kunnen bedrijven hun succes- en faalfactoren wel degelijk bepalen en daarmee een voorspelling geven over bedrijfsresultaten en andere doelstellingen die de onderneming heeft gesteld.

Meetbare motivatiemeter

Robert Kaplan stelde in zijn artikelen over de Balanced Scorecard dat strategie zichtbaar moet worden in dagelijks handelen. Dat betekent volgens hem dat bedrijven bepalen wat de kritieke succesfactoren zijn. Bij sportverenigingen zijn dat normaliter fysieke en mentale invloedgebieden. Bij ondernemingen is dat niet heel anders. Om successen te kunnen behalen moeten werknemers in de toegevoegde waardezone intrinsiek gemotiveerd zijn, over de juiste competenties beschikken en in teamverband de maximaal toegevoegde waarde scoren. Lijkt best veel op sport. Die kritieke succesfactoren wil je dagelijks SMART kunnen meten. Dat gebeurt via Key Performance Indicators. Voor gemotiveerd personeel is dat een dagelijks meetbare motivatiemeter die de mentaal belangrijkste oorzaak is van optimale klantbeleving en productiviteit. Mentaal vermogen is de zichtbare productie en/of kwaliteit van primaire processen. De meeste KPI’s liggen op het vlak van kwantiteit, kwaliteit, motivatie en competenties van het personeel. Deze geven een goede voorspelling van toekomstige resultaten.

Om dit proces effectief te kunnen sturen is er de noodzaak van enthousiasmerend leiderschap. Een goede trainer moet de boodschap resultaatgericht kunnen overbrengen op een team met individuele kwaliteiten. Deze samenvoegen tot een succesrijke mix van elkaar versterkende componenten is een kunst op zich. In bedrijven wordt de rol van leiderschap vaak onderschat. Maar als KPI is de invulling van deze functie cruciaal. Leiders die zich dienstbaar opstellen aan het teamresultaat bereiken bijna altijd de beste prestaties. Medewerkers die willen werken voor hun trainer, inspirator, manager, baas. Een KPI die voorspellend werkt. Vul de toto maar in. Ook gewoon Control 3.0.

Alle blogs van prof. Hinrich Slobbe voor u op een rij gezet.

Gerelateerde artikelen