Hoe institutioneel vermogensbeheerder MN zich klaarstoomt voor het nieuwe pensioenstelsel

Toch leek juist dat haar interessant: “Ik houd wel van die complexiteit, echt iets kunnen toevoegen. Bovendien, IT-complexiteit en legacy zijn natuurlijk een beetje eigen aan de pensioensector. Je moet alles administreren van iemand die op zijn 25e begint, met salarismutaties, pensioenopbouw, wetswijzigingen… En dat moet je tot ver in de toekomst kunnen blijven aantonen”, vertelt ze in gesprek met CFO.nl.
Toen ze aantrad als CFRO bestond MN, goed voor ruim 160 miljard euro aan belegd vermogen, uit meerdere takken van sport. Zoals pensioenbeheer, waarvan de IT over moest naar een nieuw systeem. Er was al van alles tevergeefs geprobeerd, toen er werd geconcludeerd dat de afdeling te klein was om zelfstandig te draaien. “We draaiden er verlies op”, zegt Rieter.
‘In de pensioensector zijn we geen concurrenten’
De oplossing werd om pensioenbeheer bij collega-organisatie PGGM onder te brengen. “In de commerciële sector zou je zoiets niet snel bedenken, maar in de pensioensector zijn we geen concurrenten. MN doet de metaalsector, PGGM zorg en welzijn”, aldus Rieter.
De overdracht ging in twee stappen. “De eerste stap was dat we de IT, de mid- en backoffice, aansloten op het systeem van PGGM. Een driejarig programma met veel testwerkzaamheden. De tweede stap was dat we juli vorig jaar ook de medewerkers van onze administratietak hebben overgebracht naar PGGM”
Rieter noemt het een toekomstbestendige oplossing, “want PGGM heeft voldoende schaal om de voordelen te benutten, en er was werk genoeg, mede door de komst van het nieuwe pensioenstelsel. Medewerkers konden gewoon in hetzelfde gebouw blijven werken.”
Haar eigen finance-afdeling is sindsdien flink gekrompen naar twintig mensen. Het omvat accounting, reporting, control en fiscale zaken. “Enkele mensen van de finance-administratie zijn meegegaan naar PGGM en we hebben ook behoorlijk gedigitaliseerd in de loop van de tijd.”
Klaar voor nieuw pensioenstelsel
Ondertussen maakt Nederland zich op voor de overgang naar een nieuw pensioenstelsel.
Rieter: “Wij hebben meerdere klanten die op verschillende momenten overgaan naar het nieuwe stelsel – sommigen per 1 januari 2026, anderen per 1 januari 2027. Onze klanten zitten ook nog eens bij drie verschillende pensioenbeheerders – PGGM, voor twee klanten, en daarnaast TKP en AZL. Dus we hebben drie verschillende ‘straten’ waarop we kunnen aansluiten en daar zijn we nog wel een tijd mee bezig.”
Volgens Rieter zal MN straks naast het vermogensbeheer ook een meer administratieve rol hebben. “De twee miljoen deelnemers van onze klanten moeten straks elke maand via een site, een portaal of een app kunnen zien hoe hun pensioen ervoor staat. Dat betekent dat wij elke maand een cyclus doorlopen waarin we de waarde van al die pensioenpotjes communiceren naar de administrateur. Die moet alles inzichtelijk maken”, vertelt ze.
“Dan moet je dus ook uitleggen waarom het potje vorige maand zoveel euro was en deze maand iets anders. Je moet transparant zijn over kosten en rendement. Dat zal vragen oproepen bij deelnemers. Hoe zit het beleggingsbeleid van het pensioenfonds in elkaar? Hoe is het rendement bepaald? Als pensioenfondsen waardeverliezen maken, willen deelnemers weten wat dat betekent. Fondsen zullen dus meer moeten gaan communiceren. Op het gebied van beleggingen zal MN hiervoor de input geven.”