Hoe Action voordeel haalt uit de importheffingen

Door de moeilijke Amerikaanse markt richt China zich op Europa.

De Amerikaanse importheffingen hebben Chinese leveranciers ertoe aangezet betere deals aan te bieden aan Europese retailers. Die spinnen garen bij deze veranderingen.

Wie heeft er voordeel van de importheffingen?
Dit bericht komt van discountketen Action. Action heeft veel laaggeprijsde spullen uit onder meer China in de schappen. Afgelopen kwartaal is de keten opnieuw gegroeid, vooral door de opening van 49 nieuwe winkels in het buitenland. Action heeft nu 2967 winkels in dertien Europese landen, waarvan 418 in Nederland.

Is alleen Action blij me de Chinese aandacht?
Nee, het gaat verder dan die ene winkelketen. Volgens topman Simon Borrows van het Britse moederconcern 3i hebben de handelsspanningen Europa tot een nog belangrijkere markt gemaakt voor Chinese fabrikanten. Hij signaleert dat China als leveranciersbasis veel meer gericht is op Europa. Bij gebrek aan de Amerikaanse markt biedt China laagggeprijsde producten.

Voor wie is dit kassa?
Klanten merken dit nog niet direct. Het grootste deel van dat voordeel wordt volgend jaar zichtbaar, aangezien retailers hun kerstartikelen al hebben besteld, aldus Borrows. Hij voegde eraan toe dat Action van plan is de kortingen door te geven aan de consument.

Is dit niet een geval van dumping door China?
Door de problemen in de handel tussen de VS en China vreesde de Europese Unie eerder voor ‘dumping’ van veel Chinese producten tegen een lage prijs. Maar de VS en China spraken onlangs af om tarieven tijdelijk te verlagen. “Een direct gevolg van de deal is dat dumping minder waarschijnlijk wordt”, lieten ondernemersorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland al weten. Dat betekent waarschijnlijk minder massale concurrentie voor Europese ondernemingen, schatten de lobbyclubs in.

 

Gerelateerde artikelen