Middenbedrijf wil minder CO2 maar worstelt met de kosten

Middenbedrijven met externe financiers zijn een stuk actiever.

Van de Europese middelgrote bedrijven ziet 85 procent decarbonisatie als een strategische kans. Vorig jaar noemden nog ‘slechts’ tweederde (67%) decarbonisatie van strategisch belang.

Maar ondanks hun overtuiging voor decarbonisatie heeft 62 procent van de middelbedrijven moeite met de financiering daarvan. Is er een investeerder die participeert in een middelgroot bedrijf, dan zijn er gemiddeld dertien procent meer initiatieven om decarbonisatie te realiseren.

Dat blijkt uit de derde editie van de Argos x Boston Consulting Group barometer, dat onderzoek deed onder zevenhonderd middelgrote bedrijven uit zeven Europese landen. Het sterk gestegen draagvlak bij het middenbedrijf doet zich voor in alle sectoren. Ook in de landbouw- en agrovoedingssectoren, waar vorig jaar nog maar de helft van de middelgrote bedrijven overtuigd was van decarbonisatie. Nu is daar tachtig procent om.

Bijna negen op de tien bedrijven (88%) ondernam dit jaar ook actie voor de ecologische transitie, ondanks een instabiele politieke context. Bijna de helft (48%) investeert in decarbonisatie. Een derde heeft daarvoor een gestructureerd plan en duidelijke routekaarten, drie keer meer dan in 2023. Van de bedrijven die nog niet hebben geïnvesteerd in decarbonisatie, is tweederde van plan hun koolstofvoetafdruk binnen de komende drie jaar te herzien.

Bijna tweederde (63%) van de middelgrote bedrijven kiest voor decorbonisatie omdat de klanten dat op prijs stellen, vooral in de B2B-markt. Een op drie bedrijven zegt dat dit concurrentievoordeel oplevert en ruim de helft (53%) rekent op decarbonisatie als  onderscheidende factor.

Regelgeving is de op een na de belangrijkste drijfveer, waarbij zeventig procent van de bedrijven ziet die als belangrijkste aanjager. Maar de complexiteit van nieuwe beleidsmaatregelen en de onduidelijkheid vormen een obstakel.

Gerelateerde artikelen