Het besparingsalfabet – Hugioz, Huren, Huisarts, Hazen, Haantjesgedrag en Hulp

In deze artikelenreeks geeft kostenreductieconsultant Ids van der Meulen Bosma zijn mening weer waarom organisaties (veel) geld laten liggen.

Hugioz, Huren, Huisarts, Hazen, Haantjesgedrag en Hulp.

De HUGIOZ methode, zowel inkopers als verkopers gebruiken deze. Een inkoper is niet zomaar genegen om tot aankoop over te gaan onder het motto: Houd Uw Geld In Onze Zak. Een verkoper denkt hetzelfde: Hun Geld In Onze Zak. De verkoper moet de “pijn” aanvoelen bij de klant en daar op inspelen. De klant moet de toegevoegde waarde van de goederen of dienst in zien. Als de kopende partij de meerwaarde inziet zal hij overgaan tot kopen en anders niet.  

Huren. Nog veel bedrijven huren matten, handdoek- en zeepautomaten. Ook koffieautomaten en kopieerapparatuur worden gehuurd alsmede bedrijfskleding e.d. Voordeel is dat men de investeringen niet zelf hoeft te doen. Kosten en uitgaven gaan gelijk met elkaar op. Reden dat veel bedrijven er in trappen. In het hoofdstuk “Brandjesblussen” in mijn boek geef ik het voorbeeld van de theedoek, die “slechts” € 0,15 per week kost aan huur. Er zijn 11 theedoeken in omloop. Dan is de kostenpost (exclusief wassen) € 1,65 per week. In de 3 jaar dat het contract duurt is kost het dus meer dan € 250,– De investering van 11 theedoeken is nog geen € 30,–.

Ooit sprak ik eens met Pierre Boels (je weet wel, van verhuurt bijna alles). Pierre sprak de onvergetelijke woorden: “Ik ben principieel tegen huren, want huur is duur”. Pierre weet waar hij het over heeft. Overigens is dit een van de weinige organisaties waarvan ik denk daar niets voor te kunnen betekenen.  

H. staat ook voor Huisarts. Ik vergelijk mij zelf wel eens met een huisarts. Immers voor elke klacht kun je bij de huisarts terecht. De huisarts zal rust of een medicijn voorschrijven, of eventueel aanvullend onderzoek doen. Komt hij of zij er niet uit, dan zal er niet worden geaarzeld een specialist in te schakelen. Ook ik weet niet alles, maar ik weet wel de specialisten te vinden die het wel weten. Kennis is macht, kennissen nog machtiger. 

Hoe lopen de Hazen? Het is mij daar een beestenbende op de apenrots. Mannen met haantjesgedrag worden veelal geflankeerd door een stel kippen die alle kanten op scharrelen en overal een graantje meepikken. De een is beregoed, een ander zo sterk als een leeuw. Weer anderen zijn zo koppig als een ezel, doof als een kwartel en blind als een mol. Het is om hondsdol van te worden, zeker als ze zich ook nog kattig gedragen. Ze springen als vlooien in de rondte om elkaar de vliegen af te vangen. Sommigen doen denken aan roofvogels. Weer anderen aan eksters, gek op alles wat blinkt. Werken als een paard, soms ook als een hengst. Hoor ik daar het geblaat van een geit? Je stierlijk vervelen zul je in zo'n organisatie niet snel doen. Het geeft allemaal niks als je je maar als een vis in het water voelt. 

Voor een buitenstaander is het dan ook lastig om te weten hoe de hazen lopen. Wie heeft de werkelijke macht? Wie neemt uiteindelijk de beslissing? Nu kun je daar wel structuur in trachten aan te brengen, echter dat kan het effect opleveren van een olifant in de porseleinkast of als een rode lap op een stier. Is dat niet een waarheid als een koe?       

Haantjesgedrag staat wat mij betreft ook in de top 10 waarom organisaties onnodig geld uitgeven. Als je overal de beste in bent, neem je ook altijd de beste beslissingen. Je bent immers slimmer dan iedereen. Het komt niet in je op dat van bepaalde zaken er mensen zijn die op dat gebied wel meer verstand hebben dan jij. Zolang je dat niet inziet (of niet wilt inzien) zijn er altijd gewiekste verkopers die dankbaar gebruik maken van jouw zwakke plekken. Daardoor betaal je veel meer dan nodig. En het leuke is: Je hebt er nog een goed gevoel bij ook!

Hulp zoeken komt niet bij je op. Heb je niet nodig ook. Het is tijdverspilling. Zelfs niet als iemand het aandurft om op “no cure, no pay” basis de dingen voor je op een rij wil zetten. De helft van de besparingen gedurende het eerste jaar vind je veel te duur. Duur? Er valt toch niets te besparen? De helft van niks is niet zo heel erg veel hoor. Trouwens is de winst van jouw bedrijf net zo hoog als de personeelskosten? Dan vind je iemand die zich 2x terugverdiend te duur?  Stel dat je 5 jaar plezier hebt van dat werk. Dan heb je zelf 90% en hij maar 10%. Dat lijkt mij een heel goede deal.

  

Ids van der Meulen Bosma helpt als kostenreductieconsultant organisaties hun winst te verhogen door te besparen op de algemene kosten. Hij is de schrijver van de besparingsomnibus. Meer informatie tref je aan op meer-besparen.nl.

Gerelateerde artikelen