Helft intermediairs nog niet voorbereid op provisieverbod
Voorbereiding provisieverbod wordt onderschat
49 procent van de ondervraagden zegt volledig voorbereid te zijn op het provisieverbod. Nog eens 47 procent is dat nu nog niet, maar verwacht dat volgend jaar wel te zijn. Het overige gedeelte is naar verwachting ook volgend jaar nog niet voorbereid of geeft aan dat het provisieverbod niet op hen van toepassing is.
Salera Bounaanaa van ANVA: ‘Veel adviseurs onderschatten de voorbereiding op het provisieverbod, wat vooral te wijten is aan het feit dat er zo lang onduidelijkheid bestond over de wet. Vanaf 1 januari gaat het verbod definitief in, maar nog niet alle intermediairs zijn daar al klaar voor.’
Nieuwe relaties in driehoek consument-adviseur-maatschappij
De belangrijkste zaken die adviseurs voor zichzelf duidelijk moeten hebben, zijn de tarieven en de communicatie richting de consument. Alle processen en relaties worden met het inwerking treden van het provisieverbod namelijk herzien.
Bounaanaa: ‘Als adviseur moet je jouw advieskosten opeens verantwoorden richting de consument. Maar omdat er straks duidelijk inzicht in de kosten is, verandert ook de relatie met de verzekeringsmaatschappij. Het is voor consumenten verleidelijk om de verzekeringsmaatschappij direct te benaderen met vragen, die op zijn beurt een betalende klant niet direct zal wegsturen. Financieel adviseurs moeten dus nog meer laten zien wat hun toegevoegde waarde is, zowel richting de maatschappijen als de consument.’
Zo snel mogelijk aan de slag gaan
Adviseurs die dat nog niet gedaan hebben, moeten zo snel mogelijk aan de slag gaan met de voorbereiding op het aanstaande verbod. Pas dan wordt duidelijk waar zij tegenaan lopen. Er zijn genoeg pakketten beschikbaar om het provisieverbod administratief in te voeren. Over de strategie ten aanzien van de tarieven moet de intermediair echter zelf goed nadenken. Tarieven zijn al snel te laag of te hoog, met als gevolg financiële verliezen of minder klanten.
‘Omdat er volgend jaar een strikte scheiding tussen de premie en advieskosten zichtbaar is, zullen consumenten vragen gaan stellen over de tarieven en tijdsinvestering van de adviseur. Daar moet je wel antwoord op kunnen geven maar veel adviseurs hebben hier nog geen zicht op’, aldus Bounaanaa.
Bron: ANVA