Haven van Rotterdam bedreigd door nieuwe handelsroutes

Coronamaatregelen China ontwrichten handelsketens
Friendshoring, regionalisering en klimaatverandering tasten EU-havens aan.

Belangrijke Europese havens als Rotterdam en Antwerpen komen steeds meer onder druk te staan omdat internationale handelsroutes veranderen. Door oorlogen, handelsconflicten en ook klimaatgevolgen ontstaan elders in de wereld nieuwe handelsroutes en ook nieuwe logistieke hubs. Volgens kredietverzekeraar Allianz Trade doet de EU onvoldoende om hierbij aangehaakt te blijven.

De oorzaken voor het ontstaan van nieuwe handelsroutes (‘rerouting’) zijn volgens Allianz Trade heel divers. “Neem het klimaat. In hete, droge periodes daalt in rivieren het waterpeil, bijvoorbeeld in de Rijn of de Donau. Noodgedwongen moeten schepen met minder lading varen.

Een andere oorzaak zijn handelsconflicten en toenemend protectionisme. Alleen al het afgelopen jaar is het aantal handelsrestricties verdrievoudigd. Dat raakt bijna 20 procent van de wereldwijde import. Het zogenaamde ‘friendshoring’ is volgens Allianz Trade in opkomst, wat regionalisering van productie en handel in de hand werkt. Aan- en afvoerroutes veranderen hierdoor.

Het rapport van Allianz Trade stelt dat traditionele vaarwegen en havens (waaronder Rotterdam en Antwerpen) bovengemiddeld kwetsbaar zijn. Sinds de Russische invasie in Oekraïne gaat veel vracht via alternatieve corridors zoals die via Centraal-Azië en Kaap de Goede Hoop.

Een ander voorbeeld is China. De intensiteit van de handel tussen China en Europa neemt af. Steeds meer handelsverkeer met Azië loopt via havens in landen als Vietnam en Maleisië. De zuidoostelijke Aziatische corridor wordt daardoor steeds belangrijker.

 

Gerelateerde artikelen