Handelsoorlog in zicht? EY zegt nee

Dit is hoe bedrijven spanningen kunnen ontlopen.

Sinds de verkiezing van Donald Trump tot volgende president van de VS, gonst het van de berichten over een naderende handelsoorlog. Trump heeft al hoge invoerheffingen aangekondigd. Maar tot een handelsoorlog zal dat niet leiden, sust accountants- annex advieskantoor EY.

Hoe erg gaat het straks worden?

Als kandidaat kondigde Trump aan importtarieven tot twintig procent in te voeren op goederen uit onder meer Europa als hij weer president wordt. Onlangs werd al bekend dat de EU tegenmaatregelen voorbereidt voor het geval Trump de heffingen doorzet. Ook voor bijvoorbeeld China, Mexico en Canada dreigen nieuwe importtarieven. [Artikel gaat verder na de volgende advertentie]

Op dinsdag 15 april nemen we je tijdens FM Dag 2025 mee op ontdekkingsreis door de kleine veranderingen die zorgen voor grote impact. Geïnspireerd door The Tipping Point van Malcolm Gladwell, bespreken we hoe je AI-tools kunt integreren, rapportages kunt digitaliseren en data-analyse kunt versterken om het verschil te maken voor jouw organisatie. Reserveer nu je ticket met early-bird korting.

Waarom worden deze invoerheffingen over en weer minder erg dan ze lijken?

De Europese Unie komt waarschijnlijk met vergeldingsmaatregelen. Jeroen Scholten, die bij EY bedrijven adviseert over wereldwijde handel, denkt wel dat de importtarieven leiden tot een verstoring die door blijft gaan. De EU en de VS zullen volgens hem niet steeds met nieuwe vergeldingen komen, maar bestaande maatregelen uitbreiden met bijvoorbeeld hogere handelsbarrières. Dat zou niet zo heftig zijn als een handelsoorlog. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]

Vermoedt u dat dit artikel interessant is voor anderen binnen uw organisatie of netwerk, wijs anderen hier dan op door dit bericht te delen via uw whatsapp, email, Linkedin of Twitter (bovenaan dit artikel).

Wat gaan bedrijven hiervan merken?

Martijn Schippers, expert in indirecte belastingen en wereldhandel, zegt dat Trump zich dit keer op meer producten wil richten en dat de heffingen impact kunnen hebben op de Europese auto-industrie en bedrijven die luxegoederen maken. Autofabrikanten maken mogelijk minder winst dan ze zonder de dreigende heffingen zouden hebben gemaakt. Hij denkt dat de vergeldingsmaatregelen van de EU over dezelfde producten kunnen gaan.

EY-expert Jeroen Scholten verwacht dat beursgenoteerde bedrijven uit de AEX en MidKap doelwit zullen zijn van de dreigende importtarieven. Bijvoorbeeld bedrijven die medische apparaten of verf maken.

Is Europa onschuldig aan het veroorzaken van spanningen?

Niet alleen importtarieven kunnen handelsspanningen veroorzaken, maar ook andere maatregelen die de EU heeft genomen, aldus Schippers. Een daarvan is de ontbossingswet die in 2026 ingaat. Die wet verbiedt de verkoop in de EU van producten die afkomstig zijn van illegaal ontbost land. Ook belastingen op digitale diensten dragen mogelijk bij aan spanningen.

Hoe kunnen bedrijven hiermee omgaan?

Sommige bedrijven overwegen productielocaties naar de VS te verhuizen, onder meer om onder de dreigende importtarieven uit te komen. Ook andere prikkels zoals subsidies zouden daarbij meespelen. Scholten zegt dat het Nederlandse chipbedrijf ASMI nieuwe fabrieken wil neerzetten in de VS. NXP zou soortgelijke plannen hebben. 

Bent u financieel manager, business controller of heeft u te maken met (bedrijfs)financiering, financeprocessen en IT rondom finance en wilt u reageren op dit artikel of heeft u een visie op dossiers, issues en (praktische) zaken die relevant zijn, informeer dan de redactie middels redactie@sijthoffmedia.nl voor een mogelijke publicatie, blog, analyse of een interviewgesprek.

Gerelateerde artikelen