Grote verschuiving in Top 10 bedrijfsrisico’s
De survey werd gehouden onder risk managers en CFO’s van 551 organisaties uit 40 landen. Nieuw in de top-10 risicolijst zijn, toenemende concurrentie, grondstofprijzen en liquiditeitsrisico’s. Uit het onderzoek blijkt dat het bedrijfsleven met name op reputatie- en imagoschade, nummer 6 in de lijst, slecht is voorbereid: bijna de helft (42%) zegt hier niet op te zijn berekend.
Wet- en regelgeving wordt door het bedrijfsleven gezien als het op één na grootste risico van ondernemingen. Hoewel het voor de meeste sectoren nog onduidelijk is of er strengere regelgeving wordt doorgevoerd, is de algemene verwachting dat er een toename komt van de regels voor de financiële sector. De kosten, de hoeveelheid en de complexiteit van deze regels plaatsen veel multinationals voor ernstige problemen deze na te leven.
Imagoschade
Het onderzoek van Aon toont aan dat momenteel geen enkel land en geen enkele bedrijfstak of onderneming, immuun is voor de wereldwijde economische onrust. Het risico op reputatie- en imagoschade van de bedrijfsnaam staat ten opzichte van het onderzoek van 2007 weliswaar niet meer op nummer één, de omvang van deze dreiging is er niet minder op geworden.
Schade aan de bedrijfsnaam beïnvloedt de wijze waarop het publiek de kwaliteit, integriteit en bedoelingen van een organisatie beoordeelt. Ook de keuze van een partner of klant om met een firma zaken te doen, of van een overheid of toezichthouder om voor de activiteiten van een onderneming goedkeuring te verlenen, wordt voor een belangrijk deel bepaald door het imago.
Een overzicht van de grootste risico’s voor het bedrijfsleven:
Voorbereid
Vergeleken met 2007 zijn de meeste organisaties beter voorbereid op risico’s. Minder dan de helft van de ondervraagden uit het onderzoek controleert en beheert echter alle componenten van de totale kosten aan verzekerbare risico’s. Voor drie van de top tien risico’s (recessie, schade aan de bedrijfsnaam en wijzigingen in wet- en regelgeving), geeft minder dan tweederde aan het risico niet formeel te hebben onderzocht of een regeling te hebben doorgevoerd.
‘Dit onderzoek houdt bedrijven op de hoogte van opkomende risico’s. Ze kunnen inzicht verwerven in hoe vergelijkbare bedrijven en concurrenten hun risico’s beheren, problemen het hoofd bieden en mogelijkheden aangrijpen om duurzame groei, continuïteit en winstgevendheid te realiseren’, aldus Lex Geerdes, CEO van Aon Nederland. ‘Hoewel de risico’s complex zijn en tot op zekere hoogte onvoorspelbaar, zijn ze beheersbaar te maken.’
Het tweejaarlijkse onderzoek van Aon is gebaseerd op antwoorden van 551 organisaties in 40 landen. De bevindingen vormen een weerslag van een breed scala aan wereldwijde bedrijfssectoren en worden gepresenteerd aan de hand van vier belangrijke componenten: