Genomineerd Controller of the Year Award 2013: Leon Kerckhaert, Albumprinter
Interview: Ernst Groenteman | Tekst: Jeppe Kleyngeld | Fotografie: Eric Fecken
PROFIEL
Naam: Leon Kerckhaert
Functie: Finance Manager
Leeftijd: 39
Opleiding: Studeerde Accountancy en een postdoctoraal tot Register Accountant
Loopbaan: Begonnen bij PwC waar hij 12 jaar lang werkte als auditor. Toen besloot hij naar het bedrijfsleven over te stappen. In 2010 ging Kerckhaert aan de slag bij het snelgroeiende Albumprinter. Hij is hier inmiddels verantwoordelijk voor de financiële functie.
Favoriete managementboek: The Seven Habits of Highly Effective People door Stephen R. Covey
Stijl als finance professional: Uit een cursus ethiek laatst kwam het volgende: manager met een zachte hand. Kerckhaert herkent dit. Hij geeft vertrouwen aan zijn teamleden en de ruimte om zelf dingen uit te zoeken en zich te ontplooien.
Vrijetijd: Veel werken, maar daarnaast quality time met gezin (twee dochters). Verder fotograferen, fietsen, schaken en muziek (trompet en piano)
BEDRIJF
Organisatie: Albumprinter
Omzet 2011: 40+ miljoen euro
Aantal fte: 200
Aantal fte team: 7
Financiële software: SAP, BPC (reporting tool)
INLEIDING
Albumprinter is een groeiende internetonderneming met het hoofdkantoor in Amsterdam. De missie van het bedrijf is mensen in staat te stellen hun herineringen te herleven, te delen en te bewaren. De huidige aandeelhouder is het wereldwijd opererende Vistaprint en de focus ligt op verdere uitbreiding in Europa en de waardepropositie voor de klant verder versterken. De uit de accountancysector afkomstige Leon Kerckhaert begon in 2010 als controller bij Albumprinter en is inmiddels als Finance Manager lid van het managementteam. Behalve dat hij nu eindverantwoordelijk is voor de financiële discipline, is hij ook in de lead waar het gaat om ondersteunen van en samenwerken met de business.
ALGEMEEN
Wat is jouw drive om mee te doen aan de verkiezing?
‘In eerste instantie was ik vooral vereerd dat mijn oude CFO me had voorgedragen. Vervolgens ben ik gaan terugkijken op de laatste jaren en ben ik tot de conclusie gekomen dat ik toch wel heel veel gedaan heb. Omdat het normaal te druk is om veel te reflecteren ben ik blij met deze kans. Ik kijk er naar uit vakgenoten te ontmoeten die wellicht in dezelfde situatie zitten, dus zijn overgestapt van de accountancy naar het bedrijfsleven. Of vakgenoten die werkzaam zijn in een soortgelijke onderneming.’
Wat verwacht je ervan?
‘Ik ben benieuwd naar de verhalen van andere controllers en te leren hoe zij dingen aanpakken. Daarnaast hoop ik een stukje erkenning te krijgen voor mijn prestaties.’
Wat zijn de belangrijkste ambities van jouw organisatie?
‘Eind 2011 zijn we verkocht aan Vistaprint. Het afgelopen jaar heeft vooral in het teken van de integratie gestaan. Daar hoorde ook bij dat we enigszins een interne focus hadden. Nu gaan we weer volop naar buiten kijken. De overname door Vistaprint biedt volop kansen voor nieuwe product-markt combinaties, want Vistaprint is een succesvolle speler in het B2B segment. Wij zijn momenteel uitsluitend actief in de consumentenmarkt, dus de overname biedt ons de kans nieuwe markten aan te boren en dat geldt ook voor Vistaprint. We gaan nieuwe producten ontwikkelen die klanten graag willen zien en op termijn nieuwe markten betreden.’
Hoe zit de financiële functie in elkaar?
‘De financiële functie is opgebouwd uit drie takken. Financial Accounting draagt zorg voor financieel administratieve processen en periodieke afsluiting. Financial Planning & Analysis zorgt voor het plannings- en budgetteringsproces, periodieke rapportage aan het Nederlandse Management Team (MT) evenals het Corporate MT in de VS. Ook houdt deze afdeling zich bezig met business analyse en businesspartnering. Tot slot zit er op onze productiefaciliteit in Den Haag één controller voor periodieke afsluiting van de fabriek, cost accounting en businesspartnering voor het MT van de fabriek.’
Wat zijn de 3 belangrijkste thema’s op jouw agenda?
‘Mijn belangrijkste agendapunt is mij verder ontwikkelen als business partner. Dit is een uitdaging omdat ik nog veel te leren heb op dit vlak. Een andere prioriteit is onze processen schaalbaar maken. We hebben hiervoor reeds veel wisselingen in systemen gehad. We blijven groeien en ik wil voorkomen dat we steeds nieuwe mensen nodig hebben. Mijn derde belangrijke thema is de verdere doorontwikkeling van mijn Finance team.’
STRATEGIE
Hoe maken jullie als organisatie het verschil in de markt?
‘De voornaamste reden dat Vistaprint ons gekocht heeft is omdat we de klant centraal stellen. We sturen op de inspiratie van klanten. Dat doen we onder meer via CRM-programma’s, onze websites en de organisatie van vriendendagen. Als het winter is gaat er bijvoorbeeld een mailing uit met tips voor fotografie in de winter. Uiteraard spelen marketing en social media een belangrijke rol in ons bedrijf. Via Facebook kun je boeken bestellen, maar je kunt ook boeken delen met een door ons verschafte widget via social media. De sterke klantfocus heeft in de eerste jaren geleid tot een volwassenheidscrisis. De business groeide als een gek, maar onze backbone was nog niet voldoende op orde om die groei te faciliteren. Dat kwam bijvoorbeeld tot uiting in de ontwikkeling van een aantal initiatieven die geen winst maakten.’
Wat is jouw bijdrage aan strategievorming en realisatie?
‘Alle klantvragen die betrekking hebben op financiën – bijvoorbeeld over BTW of betalingsprocessen – geef ik voorrang. Onze klanten nemen we erg serieus. Ook denk ik mee met de afdelingen Sales, Marketing en Product Development om de efficiency en winstgevendheid van proposities onder de loep te nemen. Bijvoorbeeld, hoe rendabel zijn partnerdeals? Bij de ontwikkeling van een nieuw product zit ik vanaf het begin aan tafel om het initiatief financieel te onderbouwen.’
Hoe ga je om met risk & opportunity management?
‘Veel is nog impliciet. Als je klein begint als onderneming ga je gewoon aan de slag en neem je daarbij risico’s. Vanuit de accountancykant bezien zijn risico’s vaak negatief belicht, maar ik probeer daar anders tegen aan te kijken. We hebben bijvoorbeeld twee overnames gedaan in Zweden en het Verenigd Koninkrijk en die zijn we momenteel volledig aan het integreren in onze business. Risicomanagement staat ook bij Vistaprint breed op de agenda en daar hangt reporting aan vast. Wat betekenen bepaalde incidenten? Daar kunnen we dan risicobeheersende maatregelen aan hangen, maar nogmaals, veel is momenteel nog impliciet.’
Kun je wat meer vertellen over hoe de crisis jouw bedrijf heeft geraakt en wat jouw rol is geweest om de effecten zo veel mogelijk te beheersen?
‘Van de economische crisis hebben wij als nieuwe internet business zijnde weinig last gehad. De afgelopen jaren hebben we een sterke groei doorgemaakt, maar door de snelle groei hebben we intern wel serieuze uitdagingen gehad. Toen ik binnenkwam waren de acute issues voorbij, maar waren er veel verbeteringen door te voeren. Bijvoorbeeld op fiscaal gebied. Mijn taak was verder niet renderende initiatieven op te sporen. Een voorbeeld is een kortingsactie waar ik op stuitte bij de maandafsluiting. Rond die actie was een daling in rendement waarneembaar. Toen ik dat ging checken bleek dat we voor dat product een Groupon kortingsactie deden. Prima op zich, alleen ging het in dit geval om een product waarvan de productie was geoutsourced en een beperkte marge op zat. Toen hebben we direct beleid ingevoerd op promoties’.
####
PROJECT
Welke projecten heb je recentelijk uitgevoerd om de strategie van de onderneming te laten slagen?
‘Dat zijn er een aantal geweest. Het eerste half jaar in functie was ik erg gefocusseerd op tax en compliance en heb ik orde op zaken gesteld. Albumprinter heeft in 2010 een rechtszaak gewonnen tegen de fiscus om in Nederland het lage BTW-tarief toe te mogen passen op boeken. Vervolgens heeft mij dit geholpen om eveneens in andere landen – Zweden/UK/Ierland/België – voor het lage tarief in aanmerking te komen. In 2011 hebben we twee overnames gedaan. Ik heb een grote rol gespeeld in de integratie van die bedrijven. Vooral bij de overname in Engeland was daar haast bij, want dat betrof een business die grote uitdagingen kende en we wilden de debiteurenrisico’s zoveel mogelijk mitigeren. Met de lokale controllers ter plekke heb ik gezocht naar de juiste weg van integratie en die vervolgens doorlopen.
Eind 2011 kwam de exit van onze aandeelhouders, onder wie Van den Ende & Deitmers (Venture Capital Partners) en de overgang naar de nieuwe eigenaar Vistaprint. Voor Finance betekende dat een due diligence, data rooms en het beantwoorden van 100.000 vragen. Onlangs hebben we een vijfjaarsplan afgerond waarin alle ideeën van onze verschillende afdelingen gevangen zijn. Dat is het pad dat we de komende jaren gaan bewandelen. Mijn huidige uitdaging bestaat uit het écht goed neerzetten van het Financial Planning & Analysis team. Om onze verdere uitbreiding te ondersteunen gaan we écht de business induiken en die ondersteunen met analyses van marges, pricing, life time value van klanten, et cetera.’
Wat was jouw onderscheidende bijdrage aan deze projecten?
‘Ik heb in een dynamische tijd mijn bedrijf bijgestaan met mijn analyserend vermogen. Die vaardigheid was er daarvoor in beperkte mate. Ik heb de business in staat gesteld conclusies te onderbouwen met data, dus meningen objectief te maken.’
Wat zijn de belangrijkste resultaten van de projecten?
‘Finance is een betrouwbare partner geworden. We kunnen bijvoorbeeld aantonen dat we op Tax-gebied in compliance zijn. Het aangifteproces is verbeterd en de toepassing van het lagere BTW-tarief in een aantal landen heeft geholpen de winstgevendheid van de organisatie te vergroten. Ook staat er nu een solide financiële afdeling die klaar is voor de volgende groeispurt.’
VISIE
Wat zijn de belangrijkste trends die je op de financiële functie af ziet komen?
‘De invoering van XBRL – elektronisch rapporteren komt dichterbij. Hier wordt al 10 jaar over gesproken, maar ik zie de invoering nu wel snel komen. Dit zal een grote impact hebben op de financiële functie met continuous auditing. Op het gebied van business partnership is de vraag voor veel financials hoe ze die nu echt kunnen leveragen. Mijn aanpak is de juiste mensen aantrekken die het leuk vinden om naast een sales manager te gaan zitten. Wat voor marketing deals heeft die gesloten en hoe ga je daarmee om in je reporting?’
Wat is het profiel van een ideale CFO?
‘De ideale CFO is in staat een uitstekende finance visie te koppelen aan de algehele bedrijfsvisie. Daarbij levert hij maximale bedrijfsondersteuning. Ook erg belangrijk is inzicht in wat nu echt de bijdrage van systemen is. Finance & ICT schuiven steeds meer in elkaar terwijl het in opleidingen nog gescheiden werelden zijn. De ideale CFO snapt hoe IT werkt in de praktijk en weet die optimaal in te zetten.’
Voldoe jij zelf aan dit profiel en waarom (niet)?
‘Jazeker, ik heb dan ook de ambitie om de CFO bij een kleinere, ambitieuze onderneming te worden. Door de implementatie van business control die nu speelt krijg ik de gelegenheid me echt in de business te verdiepen. Mijn rol in het MT van Albumprinter geeft me de benodigde inzichten in de dynamiek tussen verschillende MT-leden.’
Wat wil nog realiseren in je huidige rol binnen jouw onderneming?
‘We hebben het afgelopen jaar de basis gelegd op Finance vlak. Dat was een heel intensieve periode. Nu gaan we op basis van de beschikbare data echt recurring reports maken ter ondersteuning van de business, en dus afstappen van de ad hoc reporting die we tot nu toe hanteren.’
TOT SLOT
Waarom denk je aanspraak te kunnen maken op de titel?
‘De nominatie heeft me ertoe aangezet eens terug te blikken. Bij Albumprinter heb ik al mijn kennis en ervaring kunnen inzetten en me verder kunnen verbreden. Ik ben er nog niet, want er ligt nog een hoop werk op me te wachten, maar ik denk dat ik voldoende heb gedaan om een serieuze kans te maken.’
__________________________________________________________________________________
Wilt u meer weten over controlling? 3 tips:
1. Bezoek het Jaarcongres Controlling op 18 april 2013
Op donderdag 18 april 2013 organiseert Alex van Groningen het Jaarcongres Controlling in het NBC in Nieuwegein. Laat u tijdens het congres inspireren door diverse best practices, expertsessies en casepresentaties in het kader van het thema De 9+ Controller. Tijdens het Jaarcongres Controlling wordt eveneens de Controller of the Year Award 2013 uitgereikt. Er zijn inmiddels ruim 350 deelnemers geregistreerd. Meld u direct nog aan via controlling.nl
Wilt u als partner betrokken zijn bij het Jaarcongres Controlling? Mail dan Ezri Blaauw
2. Volg de Opleiding Controller in een Week
Gaat u werken als controller of bent u controller maar u heeft nog geen specialistische opleiding tot controller gevolgd? Wilt u uw kennis op een hoger niveau brengen en uw toegevoegde waarde vergroten? Volg dan de vijfdaagse opleiding Controller in een Week. Meld u direct aan.
3. Bent u een controller met ambitie?
Wilt u als controller doorgroeien? Volg dan de training de Controller als Businesspartner. In deze training krijgt u inzicht in de stappen die nodig zijn om een onmisbare business partner te worden. Schrijf u direct in.