Firstmover voordeel: breng als eerste een produkt op de markt
Al heel lang is bekend dat het zogeheten firstmover-voordeel voor bedrijven aanzienlijk kan zijn. Dat is ook logisch. Immers, als een bedrijf als eerste een product of dienst aanbiedt, dan zijn de opbrengsten voor dat bedrijf alleen. Een bedrijf dat als eerste komt, maalt dus als eerste.
Maar deze voordelen blijken ook op lange termijn nog aanwezig te zijn. Bronnenberg, Dhar en Dubé laten in hun paper ‘Brand History, Geography, and the Persistence of Brand Shares’ zien dat voor veel consumentenartikelen en merken de voordelen van vroeg toetreden tot een markt niet alleen tien of twintig jaar later, maar zelfs een eeuw na dato nog duidelijk meetbaar zijn.
Bedrijven die een markt vroeg betreden, hebben vaak al een groot marktaandeel opgebouwd voordat ze met concurrenten te maken krijgen. Ook blijken de consumenten de producten van pioniers vaak als kwalitatief beter te zien. Dat is belangrijk, omdat vergelijkbare consumentengoederen weinig of geen uiterlijke verschillen hebben.
Het enige verschil is vaak de merknaam. Op basis van onderzoek naar consumentengoederen in de VS concluderen de onderzoekers dat het huidige marktaandeel op de markten waarop een bedrijf het eerst actief werd, 12 procentpunten hoger is dan het gemiddelde marktaandeel van dat bedrijf.
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Vacatures
Markt Update
Personalia
Whitepapers
Vragen over adverteren?
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur
Partner Manager