Financiële data voor eindejaarsrapportages vaak fout

Controller moet rapportagerobot temmen
AI-ondersteunde functionaliteit zou beterschap moeten brengen.

Alle finance- en IT-beslisser wereldwijd worstelen met inconsistente financiële data bij het opstellen van eindejaarsrapportages. Ruim driekwart geeft aan dat financiële discrepanties regelmatig voorkomen. Dat blijkt uit wereldwijd onderzoek van softwarebedrijf Unit4. Het onderzoek, uitgevoerd onder 600 finance en IT-beslissers in diverse sectoren, richt zich onder andere op cashflowbeheer.

Deze discrepanties brengen verschillende uitdagingen met zich mee. Zo leiden ze tot tijdrovende handmatige processen (44%), een gebrek aan integratie tussen systemen (40%) en problemen bij het consolideren van rekeningen (40%).

Deze problemen hebben directe gevolgen voor de medewerkers. Bij 61 procent van finance en IT-beslissers gaat het opstellen van eindejaarsrapportages ten koste van de tevredenheid binnen het financiële team. Maar liefst 73 procent geeft aan dat een lagere werkdruk rond het opstellen van de eindejaarsrapportages kan helpen om burn-outs te voorkomen.

Het opstellen van eindejaarsrapportages, maar ook het beheer van projectfinanciën, kost veel tijd. Senior financiële beslissers besteden gemiddeld twee volledige werkdagen per week aan het consolideren van financiële data. Daarnaast zijn ze wekelijks 25 uur bezig met het analyseren van projectfinanciën en 19 uur met het corrigeren of bijwerken van data. Organisaties in de Benelux besteden hier respectievelijk 31 en 26 uur per week aan.

Er is dus nog ruimte voor een efficiëntieslag, maar finance- en IT-beslissers stuiten daarbij op verschillende obstakels. De drie grootste uitdagingen zijn: de hoge kosten van nieuwe oplossingen (36%), een gebrek aan real-time inzicht in financiële gegevens (35%) en gefragmenteerde en inconsistente data (34%).

Niet alleen het opstellen van eindejaarsrapportages, maar ook het cashflowbeheer kan een verbetering gebruiken. Negen op de tien (88%) finance en IT-beslissers worstelen namelijk met cashflowbeheer, onder andere door matige rapportagetools en complexe workflows. De drie belangrijkste knelpunten die zij noemen zijn de reconciliatie van betalingen (47%), goedkeuringsworkflows (43%) en integratie en consolidatie van data (42%). Toch is slechts 46 procent van alle processen voor cashflowbeheer geautomatiseerd.

Finance- en IT-beslissers zien mogelijkheden om financiële systemen te verbeteren door AI-ondersteunde functionaliteit (93%), Integratie met ERP voor betere samenwerking en besluitvorming (92%) en samenwerking met externe partijen voor procesoptimalisatie (90%).

Gerelateerde artikelen