Financiële bedrijven: vooral veel voordelen van AI

Goed tegen kosten, voor dempen personeelstekort en voor compliance.

De helft van het bedrijfsleven in Nederland noemt kostenbesparing als belangrijke reden om artificial intelligence (AI) in te zetten. Dit geldt voor zelfs 71 procent van de financiële instellingen, 61 procent van de sector vervoer en opslag en voor 56 procent van de sector informatie en communicatie.

Dat blijkt uit onderzoek door softwarehuis Nextens onder bedrijven en financieel managers. Een derde van het bedrijfsleven noemt (ook) het opvangen van personeelstekort als belangrijke reden.

Het zijn vooral grotere organisaties die veel verwachten van financiële voordelen: bijna twee derde (63%) van de organisaties tussen de 500 en 1.000 werknemers noemt kostenbesparing als argument voor AI, terwijl dit maar voor ruim een derde van de kleine organisaties geldt.

Ook compliance geldt als een belangrijke reden om AI in te  zetten. Dit geldt vooral voor grote organisaties en met name bij financiële instellingen.

Het realiseren van alle doelen gaat echter niet zonder slag of stoot: meer dan de helft (54%) meldt dat AI binnen de organisatie leidt tot ethische discussies over het gebruik ervan. Minder dan drie op de tien vertrouwt AI in routinematige taken evenveel als mensen. Hoe kleiner bedrijven, hoe groter het wantrouwen. Men is het erover eens dat de mens eindverantwoordelijk blijft voor beslissingen.

De grote uitzondering zijn de financiële bedrijven, daar staat het vertrouwen in AI als een huis. Maar ook daar zijn er discussies op de werkvloer. Die gaan over de impact van AI op werkgelegenheid, de forse CO2-uitstoot, hallucinatie van generatieve AI en privacy van data. Ethische vragen rondom AI leven in alle sectoren van het bedrijfsleven, maar vooral bij financiële instellingen, in de adviessector bij bedrijven in informatie en communicatie. Zeventig procent zegt ermee te maken hebben.

 

Gerelateerde artikelen