Finance ontbeert inzicht ROI marketing
Dat constateert Michiel van de Watering, adviseur van The Brown Paper Company. Aanleiding is het onderzoek naar ‘accountability van marketing’, dat Van de Watering heeft uitgevoerd voor zijn opleiding Master in Marketing Strategy. De afdeling Finance kent het rendement op de marketinginspanningen niet. Marketeers leggen onvoldoende rekenschap af over de budgetten.
Hierdoor komt de financiële planning van de CFO in het gedrang. ‘Hij is aangesteld om van elke euro te overzien wat het de organisatie oplevert. Ook van marketing moet worden aangetoond hoe de resultaten bijdragen aan de organisatiedoelstellingen’, aldus Van de Watering. De afdelingen Finance en Marketing moeten meer samenwerken om kosten en opbrengsten toe te wijzen aan bepaalde marketingactiviteiten en om de ROI per marketingactiviteit vooraf in te schatten en achteraf te bepalen.
De CFO moet met de Chief Marketing Offi cer (CMO) in maandelijks overleg het marketingbudget bespreken en de relatie met de behaalde resultaten vaststellen. Met de budgetrondes voor de deur is dit hèt moment om marketing accountable te maken.
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Vacatures
Markt Update
Personalia
Whitepapers
Vragen over adverteren?
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daan Commandeur
Partner Manager