Fietsfabriek keert terug van Polen naar Nijmegen

De Nederlandse maker van bezorgfietsen Ebike4Delivery gaat zijn productie naar Nederland verplaatsen. De resourcing gebeurt ruim een jaar nadat het bedrijf de productie verlegde naar Polen.
Is een Nederlands bedrijf dat terugkeert uit Polen bijzonder?
Beslist, meestal kiezen Nederlandse bedrijven de omgekeerde route. Dat deed ook Ebike4Delivery. Het bedrijf liet zijn elektrische bezorgfietsen eerder produceren door een externe partij in Polen, maar de productie vindt vanaf maandag plaats vanuit de vestiging in Nijmegen.
Heeft dit impact?
Dat kun je wel zeggen. Het bedrijf gaat de komende twee jaar 15 miljoen euro investeren in de Nederlandse vestiging om onder meer de productiecapaciteit verder uit te breiden en het servicenetwerk te vergroten. De komende vijf jaar streeft de fietsenfabrikant ernaar om ruim 30.000 elektrische fietsen te produceren. In het nieuwe magazijn gaan veertig mensen werken.
Waarom deze opmerkelijke verhuizing naar eigen land?
Met de verhuizing hoopt Ebike4Delivery de kwaliteit van de fietsen te verhogen en meer grip te krijgen op het hele proces. “Nederland is niet alleen ons grootste afzetgebied, maar ook het land met de meeste kennis en ervaring op het gebied van fietsen”, legt managing director Frans Brittijn de stap uit. Of dit betekent dat de outsourcing een teleurstelling is geworden, is niet bekend.
Waarom verhuisde het bedrijf dan naar Polen?
Dat gebeurde na de overname door CYCLE Group, ook een Nerderlands bedrijf. Dat is actief in meerdere landen, waaronder Polen. Ebike4Delivery kon gebruikmaken van schaalvoordelen op het gebied van productie, onderhoud, leasecontracten en software. Eenvoudig gezegd: Polen was kostenefficienter en de productie was er gemakkelijker uitvoerbaar.
Wie koopt dit soort fietsen?
De elektrische fietsen van Ebike4Delivery zijn speciaal ontworpen voor maaltijdbezorgers. Klanten van het bedrijf zijn onder meer pizzaketens Domino’s Pizza en Papa John’s en broodjesketen Subway.red