Privacywetgeving verdienmodel ten koste van bedrijven

Schikken is voor een bedrijf goedkoper dan een rechtszaak aanspannen.

Privacywetgeving wordt steeds vaker ingezet als een verdienmodel, zeggen juristen tegen het FD. Vooral grote webshops ondervinden hierdoor problemen. Consumenten doen bij organisaties een verzoek om inzicht te krijgen in de persoonsgegevens die worden verwerkt en het doel waarmee dat gebeurt. Als een organisatie niet tijdig reageert, volgt geregeld een schikking. Daar zijn vaak aanzienlijke kosten mee gemoeid.

Volgens de privacywetgeving hebben gebruikers het recht te weten welke persoonsgegevens een organisatie van hen verwerkt, waar deze vandaan komen en waarvoor ze worden gebruikt. Vraagt een gebruiker hier met een zogeheten inzageverzoek om, dan moet het bedrijf binnen een maand een helder overzicht geven. Doet het dat niet, dan kan de gebruiker een schadevergoeding eisen.

Juristen zien dat steeds meer gebruikers doorhebben dat dit snel veel geld kan opleveren. Zo gebeurt het geregeld dat iemand een brief aan een bedrijf stuurt zodra dat één dag te laat is met het aanleveren van de gegevens. In zo’n brief eist die persoon dan vaak rond de 7000 euro aan schade, met het aanbod om te schikken voor 3500 euro, schrijf het FD.

“Veel organisaties kiezen in zo’n geval voor de schikking, omdat een rechtszaak vaak meer tijd en geld kost”, legt privacy-advocaat Danny Hoekzema uit in de zakenkrant. “Je recht halen is dan dus duurder dan betalen.” Dat moet Hoekzema ook uitleggen aan bedrijven die bij hem aankloppen met de vraag wat ze met zo’n brief moeten doen. (ANP)

Gerelateerde artikelen