EY: enorme leegloop bij Duitse auto-industrie

Meer dan vijftigduizend banen gesneuveld in een jaar tijd.

In de omvangrijke Duitse auto-industrie zijn binnen een jaar tijd meer dan 51.000 arbeidsplaatsen verdwenen, door de moeilijke marktomstandigheden voor autobouwers en toeleveranciers. Dat meldt advies- en accountancybureau EY in een onderzoek. Dat zou neerkomen op bijna zeven procent van het totale personeelsbestand in de Duitse auto-industrie.

De onderzoekers keken daarbij naar de periode van twaalf maanden die eind juni afliep. Duitse autobedrijven waaronder Volkswagen en Mercedes-Benz en ook grote toeleveranciers zoals Bosch en Continental schrappen banen om kosten te besparen. Ook gaan fabrieken dicht. De sector kampt onder meer met zwakkere verkopen, overcapaciteit, hoge kosten voor de overgang naar elektrisch rijden en onrust op handelsgebied.

Maar ook elders in de Duitse industrie gaan tienduizenden banen verloren. Dat geldt bijvoorbeeld voor machinebouwers en staalproducenten. Dat heeft ook te maken met toenemende concurrentie uit China, hoge energiekosten en bureaucratische regeldruk waardoor investeringen worden uitgesteld of activiteiten naar het buitenland worden verplaatst. Volgens EY zijn er sinds 2019 in de gehele Duitse industrie bijna een kwart miljoen banen verdwenen.

EY waarschuwt dat jongere techneuten door deze ontwikkelingen steeds moeilijker werk vinden in de industrie. Bij afgestudeerde studenten van technische universiteiten in Duitsland neemt de werkloosheid toe, aldus de onderzoekers. Dat is volgens EY al lange tijd niet meer voorgekomen.

Gerelateerde artikelen