Expert: ‘Compliance is een sector (van 1,4 miljard) geworden’

Wet- & regelgeving groeit bedrijven boven het hoofd

Voor Know Your Customer-trajecten hebben grote organisaties grote teams nodig. Maar volgens Michiel Koopman van financieel dienstverleners Proud Experts, zijn die teams onvoldoende voor handen en ook ontbeert het binnen organisaties vaak ook aan de nodige kennis en skills bij de werknemers.

  • financiële bedrijven hebben moeite klanten te controleren
  • compliance wordt een sector
  • overheid moet zicht richten op voorkomen …
  • … zodat achteraf straffen minder nodig is

Door meerdere grote incidenten met fraude in de financiële wereld is de aandacht bij banken voor KYC snel toegenomen, maar aanpalende sectoren worden nu ook wakker. “Naast banken kloppen verzekeraars die het qua aantallen mensen niet kunnen bolwerken ook steeds vaker bij ons aan”, zegt Michiel Koopman. “Ook bedrijven die niet direct onder de WFT vallen maar wel te maken hebben met grotere geldtransacties willen nu alle dossiers op orde hebben.”

Financiële instellingen moeten wettelijk gezien zowel zakelijke als particuliere klanten onderwerpen aan het “Know Your Customer” (KYC) principe. KYC omvat alles wat banken ondernemen om een diepgaand inzicht te krijgen in hun klanten, met als voornaamste doel de klantidentiteit te verifiëren en te bevestigen of deze daadwerkelijk de persoon is die zij beweren te zijn.

KYC-procedures zijn breder dan alleen identiteitsverificatie; ze spelen ook een cruciale rol bij het opsporen van verdachte transacties en het traceren van geldstromen, vooral bij grote accounts. Dit draagt bij aan de strijd tegen financiële criminaliteit en de handhaving van de integriteit van het financiële systeem.

Recreatievastgoed als voorbeeld

Een voorbeeld van zo’n nieuwe markt is volgens Koopman de vastgoedmarkt; in het bijzonder recreatievastgoed. Dit is een enorme groeimarkt waar steeds meer geld in komt te zitten. Kennis en vaardigheden die zijn opgedaan door het helpen van banken en andere financieel dienstverleners komen ook hier goed van pas.

Bedrijven zijn klanten

Volgens de topman van Proud Experts zijn er drie oorzaken waardoor compliance bij veel bedrijven niet op orde is.Dat is natuurlijk de toegenomen regelgeving. Maar ook speelt het klantonvriendelijke proces van KYC een rol”. Deze zouden volgens Proud Expert botsen met opvattingen over klanttevredenheid.

Ook speelt de druk op de arbeidsmarkt een rol en ‘specifiek voor KYC analisten’. Volgens de meest recente gegevens van De Nederlandsche Bank (DNB) werkten er in het vierde kwartaal van 2021 ongeveer 89.200 mensen bij banken in Nederland. KPMG concludeerde kortgeleden dat 15% van het personeel van elk van de drie grootbanken bezig is met KYC- en antiwitwasprogramma’s. Je kunt aannemen dat er dan in Nederland meer dan 10.000 mensen betrokken zijn bij alleen al de bancaire KYC, waarvan een kleine 9.000 bij de drie grootbanken.”

Is de compliance een aparte sector aan het worden?

Michiel Koopman: “Zeker. Alleen al aan personeelskosten bedragen de kosten voor KYC activiteiten naar inschattingen zo’n 1,4 miljard euro per jaar. De big 4 accountants hebben aparte business lines compliance ingericht en er zijn steeds meer softwarematige oplossingen door partijen geïntroduceerd de afgelopen jaren. Ook de grote detacheringsbureaus in Nederland hebben veel werk aan het leveren van analisten voor deze bedrijfstak.”

In hoeverre is de kennis over compliance van financieel bestuurders voldoende?

Michiel Koopman: “Het kennisniveau wordt steeds hoger onder deze groep. Ook noodgedwongen omdat er bestuurdersaansprakelijkheid op de loer ligt bij het niet goed op orde hebben van dit dossier.”

Wat moeten en kunnen CFO, financieel directeur en hoger financieel management en controllers doen om compliance op orde te krijgen?

Michiel Koopman: “Zorgen voor klantvriendelijke tooling en goede bemensing daarachter die de klant snappen zodat je de onboarding en reboarding van je klanten omzet in een kans in plaats van een vervelende bijkomstigheid. Compliance is here to stay. Als het een volwassen proces is en je zorgt voor een klantvriendelijk proces dan creëer je daarmee concurrentievoordeel.”

Kunnen overheid en autoriteiten een rol spelen?

Michiel Koopman: “Meer aan de voorkant helpen door goede informatievoorziening en helpen met het beleid en de inrichting van compliance afdelingen dan alleen maar achteraf bestraffen als het niet goed is uitgevoerd. Voorkomen is nog altijd veel beter dan genezen.”


FM.nl stuurt 3x per week het belangrijkste financiële nieuws, de interessantste interviews en alle relevante events & bijeenkomsten voor financieel professionals in een overzichtelijke nieuwsbrief.

Wilt u óók op maandag, woensdag en vrijdag in één oogopslag volledig overzicht hebben van alles wat in finance speelt? Meld u dan nu aan voor onze unieke nieuwsbrief en blijf op de hoogte van al het vaknieuws dat belangrijk is, artikelen die inspireren en informatie die de concurrentie op afstand houdt.


Gerelateerde artikelen