‘Elk uur telt bij credit management’
‘Kleine marges en een slechte economie. Steeds meer bedrijven hechten eraan hun kaspositie in zulke omstandigheden te versterken’, vertelt Ben Walet, credit manager bij Getronics. ‘Bedrijven met een sterke kaspositie hebben immers meer ruimte om te ondernemen. Ik merk dat de taken van de credit manager daardoor verschuiven. Working capital wordt steeds belangrijker in ons vak.’ Werk aan de winkel voor de credit manager dus.
Acceleratie
Walet schetst een ontwikkeling waarin bedrijven steeds langer willen wachten met betalen terwijl hij erop aanstuurt dat de klanten sneller hun rekening voldoen. Resultaat? Uiteindelijk een groter beslag op je werkkapitaal. ‘Ik krijg regelmatig brieven van klanten waarin ze aankondigen een betalingstermijn van zestig dagen te handhaven. Normaalgesproken is dat dertig dagen. En soms heb je dat gewoon te slikken. Of het op termijn een effectieve maatregel is, betwijfel ik. Met de vertraging wordt op enig moment in de pricing rekening gehouden, maar je kasstromen stagneren.’ Wat is dan de oplossing? ‘Acceleratie van de cash flow. Geef klanten die sneller betalen korting.’
Tussen de oren
Walet richt zijn werkzaamheden erop om de doorlooptijd van het gehele proces ‘van sales tot cash’ te verkorten. ‘Ik wil dat proces zo compact mogelijk maken. Stel je moet uren factureren. Het is dan zaak om zo snel mogelijk de benodigde gegevens boven water te hebben om direct te kunnen factureren. Daar heb je niet alleen de juiste tools voor nodig, maar dat idee moet ook tussen de oren van alle medewerkers zitten. De credit manager kan in dat spanningsveld van financiën en commercie een ondersteunende en verbindende rol spelen. En dat is belangrijk, want elk uur telt bij credit management.’