Elk nadeel heb z’n voordeel
Een serie blogs over strategisch waardemanagement.
Er lijkt een explosieve groei in de vraag naar vakantiehuizen. De wereld is in een half jaar ingrijpend veranderd. Kopers geven aan dat ze nú willen genieten en daarbij zijn ze op zoek naar ruimte, rust, nabijheid, en veiligheid. De coronacrisis veroorzaakt daarmee een toeloop op te koop staande vakantiehuizen in Nederland, die voor hoge prijzen van de hand gaan. Er ontstaat krapte, en dat heeft een prijsopdrijvend effect.
Door Leo van de Voort. Hij is bestuursadviseur bij Fuel for Living Strategies, voormalig directeur corporate finance Kempen & Co en en co-auteur van het boek Risicovreugde.
Pre-corona was 80 procent of meer van alle handel in vakantiehuizen voor het rendement, lees: verhuur. Nu is de trend dat kopers vooral ook zelf naar de woning toe willen. Er ontstaat een combinatie van rendement en eigen gebruik. Dan is het logisch dat de transactiewaarde stijgt. Immers, sentiment kost rendement.
Beter dan banken
Toch maken die particuliere investeerders zich nog weinig zorgen. De toenemende vraag naar binnenlandse vakanties biedt meer zekerheid over huuropbrengsten, wat weer ten goede komt aan het rendement. Die mix van verhuur en eigen gebruik leidt tot een netto rendement van ongeveer vijf procent, en dat is al een héle tijd niet meer bij een bank te vinden.
Een andere, hiermee samenhangende ontwikkeling is dat de laatste tijd steeds meer (buitenlandse) private equity partijen hun weg vinden naar de Nederlandse vrijetijdsbranche. Dat is niet verwonderlijk. Het is hen immers vaak te doen om schaalmogelijkheden, operationele optimalisatie, en heel aantrekkelijke exploitatiemarges. De markt van vakantiewoningen en –parken is een kapitaalintensieve sector, die continu investeringen vergt: onderhoud, modernisering, uitbreiding, en onderscheid.
Nederland vakantieland
Zo zijn Center Parcs, Roompot en Landal, de drie grootste spelers in het Nederlandse vakantiewoningensegment, al enige tijd in handen van buitenlandse partijen. Ook Waterland manifesteert zich nu met een belang in het gefuseerde Europarcs/Droomparken. Deze combinatie wil het ‘Europa’ in de naam gaan wáár maken. Europarcs treedt niet alleen op als verhuurder of verkoper, zoals bijvoorbeeld Center Parcs, maar ook als beheerder en ontwikkelaar. Daarmee is de doelgroep niet alleen de toerist, maar ook de particuliere belegger, op zoek naar die vijf procent.
De vakantiewoningenbranche is bezig met een race naar de top, waarbij steeds meer overnames plaatsvinden. Vrije tijd, veiligheid, én het feit dat de Nederlandse seizoenen, door de opwarming van de aarde, steeds aantrekkelijker worden voor binnenlandse vakantiegangers, vormen een mooi vliegwiel.
Veelal is de aanwezigheid van private equity de aanzet tot consolidatie in de markt. Het doel is waardeoptimalisatie. En een uitbundig rendement …
Alle blogs van Leo van de Voort voor u op een rij gezet.
(foto: Djalma Paiva Armelin, Pexels)