Efficiency belangrijker dan kostenreductie
De conclusies staan in een onderzoek dat in opdracht van financieel interim managementbureau Robert Half Management Resources eind 2003 is uitgevoerd. 1.550 Human Resources en Finance managers in 9 landen hebben aangegeven wat voor hun het grootste voordeel is om een Shared Service Center te starten. 35% van de geïnterviewde managers markeerde efficiency als eerste en de reden die door bedrijven veelal wordt aangeven om een SSC te starten, kostenbesparing, is met 32% een echter tweede voordeel. In Nederland (45%), Groot-Brittannië (30%), Nieuw-Zeeland (45%), Frankrijk (40%) en België (46%) wordt wel de kostenreductie als eerste reden opgegeven. In Tsjechië is de verbetering van de diensten met 41% het grootste voordeel.
Om de prestatie en de verbeteringen van de SSC te meten geeft 64% van de internationale managers aan dat regelmatige benchmarking het beste is. In Nederland (67%) en België (34%) opteert men echter voor een geautomatiseerd rapporteringssysteem (Automated Metrics Reporting).
Van de geïnterviewde managers werkt 76% bij een bedrijf dat nog geen Shared Service Center heeft geïmplementeerd. De meeste managers (24%) geven aan dat het voor hun bedrijf goed zou zijn een SSC te openen in Groot-Brittannië. “Momenteel is Groot-Brittannië – en dan voornamelijk Manchester – de nummer 1 locatie voor het starten van een Shared Service Center”, zegt Feddo Heintz, Branch Manager Robert Half Management Resources. “Andere landen waar veel SSC’s geopend worden zijn Ierland en Spanje. We merken wel dat veel bedrijven zich momenteel oriënteren richting Oost-Europa. Landen als Tsjechië en Hongarije kunnen in de toekomst een interessante bestemming worden. In Nederland zijn Amsterdam (Hoofddorp) en Rotterdam belangrijke vestigingsplaatsen voor Shared Service Centers”.