Economische weerbaarheid moet omhoog

De economische weerbaarheid van Nederland moet omhoog, vindt voorzitter Martijn Snoep van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Hij wijst naar de vele grote marktverstoringen van de laatste tijd, die telkens plots opkomen. Denk aan de coronapandemie en de oorlog in Oekraïne. “Markten moeten ook blijven werken in tijden van crisis”, aldus de toezichthouder.
In een toelichting op het jaarverslag van de ACM worden ook de effecten van klimaatverandering aangehaald en de blokkade van het Suezkanaal door een gestrand vrachtschip. Net als de virusuitbraak en de Oekraïne-oorlog zijn dat ontwikkelingen die tot wereldwijde marktverstoringen hebben geleid. En instabiele markten vragen om meer economische weerbaarheid, is de gedachte.
Snoep oppert onder meer dat de afhankelijkheid van fossiele energiebronnen omlaag moet. Ook pleit hij voor het aanhouden van strategische voorraden, zodat bedrijven niet direct in de problemen komen als bepaalde leveringen tijdelijk stokken.
Volgens Snoep vragen de snel veranderende omstandigheden ook om wendbaarder toezicht. Afgelopen jaar maakte de marktwaakhond hier naar eigen zeggen al werk van. Bijvoorbeeld door de effecten van de coronacrisis mee te wegen in de beoordeling van de te late postbezorging in 2020 en toezicht te houden op de inzet van reisvouchers.
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Ontvang waardevolle artikelen, checklists, interviews en whitepapers in je mailbox.
Vacatures
Markt Update
Personalia
Whitepapers
Vragen over adverteren ?

Kan ik jou van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Daniël Papendorp
Accountmanager