Dutch FinTech Awards: Martijn Hohmann helpt banken met Five Degrees snel te innoveren

Five Degrees staat voor de nieuwe generatie banking software. Het bedrijf levert het core banking-pakket, gesitueerd rond de klant. Five Degrees positioneert zich tussen de channels en producten. Het bedrijf orkestreert de bankprocessen en externe applicaties. Five Degrees heeft het eigenlijk niet meer over multi-channel, maar over multi-access. En het denkt niet in klanten of medewerkers, maar in personen en rollen. Hierdoor ontstaat een 3600 ecosysteem waarbij het aan de bank is om te bepalen wat zij wil laten zien.

 
 
De customer experience staat centraal. Five Degrees focust zich op waarde toevoegende activiteiten. Dat is leuk voor greenfields, maar juist bestaande banken kunnen met de software ook op een efficiënte manier vernieuwen, zonder dat de hele back-end op de schop moet. 
 
“Dat bespaart veel tijd en geld. Wanneer je de complete back-end wel zou vernieuwen, merkt de klant daar doorgaans nog niets van. Dan moet je dus ook de voorkant nog aan gaan passen”, zegt oprichter en directeur Martijn Hohmann. “Dat maakt het een zeer omvangrijk en tijdrovend project. Onze software is een mid-office pakket dat we op de oude back-end aansluiten. Daardoor kun je de time-to-market enorm versnellen en mis je de boot niet.”
 
Welk probleem lost jullie concept op?
“Banken kennen grofweg drie succesfactoren. De eerste is de customer experience, die moet optimaal zijn voor het behoud van bestaande klanten en het werven van nieuwe klanten. De tweede is cost efficiency, iets dat de laatste jaren steeds belangrijker is geworden. En de derde is dat banken opereren in een heel specifiek, gecontroleerd speelveld, waarin zaken als compliance en risk een belangrijke rol spelen. 
 
 
 
Die drie factoren staan op gespannen voet met elkaar, aangezien de eerste en de derde behoorlijk veel geld kosten, wat weer niet kostenefficiënt is. Ons filosofie en technologie verhelpen dat probleem. In feite bestaat de dagelijkse operatie van een bank uit werkprocessen die ondersteund worden door technologie en mensen. We maken gebruik van workflows, waardoor processen  consistent verlopen. 
 
Daarnaast is ons product natively service oriented, zoals dat heet. We maken gebruik van API’s (application programming interface, red.). We hebben de beschikking over een grote library aan interfaces die altijd wel gebruikt worden door banken. Denk alleen al aan credit, compliance, en KYC checks. De stekkers liggen allemaal klaar en kunnen door banken worden ingeplugd. Er is sprake van veel hergebruik, als een soort apps in het systeem. Applicatiebeheerders binnen banken gebruiken deze apps om processen samen te stellen. Via een editor sleep je ze letterlijk in een workflow voor de klant, die de verschillende stappen vervolgens doorloopt. Zo eenvoudig kan het zijn. Bij veel processen komt er geen medewerker meer aan te pas. Beheersbaarheid, kosten en flexibiliteit zijn USP’s.”
 
Hoe maken jullie dit idee tot een succes?
“Ons systeem wordt steeds rijker aan functionaliteiten. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de bank vanuit ons product zelf de applicaties kan kiezen. Wij hebben ons hierbij laten inspireren door de Apple App Store en de Google Play Store. De bank is in control, dát willen we bereiken. The world of API-banking. Wij zijn er technisch klaar voor. Een Ripple-payment, bijvoorbeeld, voegen we in korte tijd toe voor een bank. Dan kan de transactie meteen plaatsvinden. Zó agile is technologie vandaag. In dat speelveld leveren wij een belangrijke bijdrage. Finextra heeft een onderzoek gedaan waaruit blijkt dat banken bereid zijn om met een nieuwe vendor te werken. Sterker: daar hebben ze zelfs een voorkeur voor! Inmiddels hebben we ons ook bewezen. We zijn geen start-up meer, maar hebben 90 medewerkers onder management.” 
 
Hoe verdienen jullie geld met Five Degrees?
“We verdienen vooral aan licenties en de implementatie. Dat laatste doen we overigens steeds meer met partners, zoals system integrators of de big four.”
 
Waarom gaan jullie winnen?
“Wat ons in ieder geval uniek maakt, is dat wij een entree hebben gemaakt in een markt die werd gedomineerd door giganten. De clientèle was om goede redenen terughoudend om de eerste klant te zijn van een bedrijf dat missie kritische software levert. Juist dat laatste, dat we echt core banking-software bieden, maakt het bijzonder. 
 
De financiële wereld is een van de moeilijkste markten om je in binnen te vechten met dergelijke software. Wij winnen het van de grote jongens, want ons concept is echt op een andere leest geschoeid en veel goedkoper. In veel boardrooms van banken staat men open voor ons soort oplossingen. De bereidheid om te vernieuwen is groot bovendien. De grote banking software leveranciers hebben de laatste jaren gebouwd wat de banken wilden. Maar dat is niet wat ze nu zoeken. 
 
De toekomst ziet er heel goed uit voor ons, mede omdat we in de tweede helft van dit jaar een SaaS-propositie naar de markt brengen. Onze software komt dan ‘as a service’ beschikbaar. Ik denk dat dit een hele interessante propositie is. Dan kunnen we nog sneller een bankcaire ontsluiten voor bestaande, of nieuwe, spelers zonder substantiële up-front investeringen voor de klant. Vooral voor de mono-product spelers is het heel interessant. Met dit product gaan we internationaal groeien. Er zijn niet veel spelers die zich bezighouden met bancaire core-SaaS. Het is een vernieuwend aanbod, dat vraag uitlokt.”
 
 

Gerelateerde artikelen