Drie speerpunten bij schuivende machtsverhoudingen

Scherpere economische focus, meer arbeidsproductiviteit en innovatie.

Zeventig commissarissen van Nederlandse beursgenoteerde ondernemingen, grote familiebedrijven en semipublieke organisaties hebben opgeroepen tot een strategische heroriëntatie en te focussen op drie speerpunten. Dit in reactie op geopolitieke ontwikkelingen en nieuwe mondiale concurrentie- en machtsverhoudingen voor de Nederlandse economie en bedrijven.

De oproep kwam tijdens recente rondetafelgesprekken naar voren, voor de tiende keer georganiseerd door accountancy- en adviesorganisatie EY.

Drie speerpunten voor duurzame groei

Scherpere economische focus: Het maken van strategische keuzes voor hoogwaardige sectoren om een duurzaam verdienmodel te waarborgen. De commissarissen benadrukken het belang van een economische heroriëntatie via strategische keuzes: in welke bedrijfstakken willen we als land investeren voor een duurzaam verdienmodel? Er wordt ook gepleit voor een aantrekkelijk vestigingsklimaat, verlichting van de regeldruk en hervorming van het fiscaal stelsel.

Werk aan groei arbeidsproductiviteit: De Nederlandse productiviteit moet omhoog om de tekorten op de arbeidsmarkt op te vangen en de sociale voorzieningen te kunnen blijven betalen, stellen de commissarissen. De tijdens de rondetafeldiscussies genoemde oplossingen zijn: focus op kwaliteit van migratie, het benutten van verborgen arbeidspotentieel, investeren in opleiding en de inzet en het doelmatige gebruik van AI.

Versterk het innovatief vermogen: Als de EU en de Nederlandse economie willen meekomen met de innovatiegolf in China en de VS om duurzame groei te realiseren moet er fors meer geïnvesteerd worden in onderwijs, onderzoek & ontwikkeling, aldus de commissarissen. Een commissaris benadrukte: ‘We moeten als EU nu strategische keuzes maken en versnellen. Een ander voegt daaraan toe: ‘Pak je positie in Europa. Nederland is economisch gezien géén klein land, máák je in Brussel dan ook niet klein.’

Gerelateerde artikelen