“Digitale transformatie moet sneller”

Veel bedrijven en overheidsorganisaties voelen de urgentie hun digitale transformatie te versnellen. Dat is de algehele conclusie van de CGI Global 1000.

Voor het onderzoek sprak zakelijke en technologische dienstverlener CGI met 1.000 business- en technologieleiders uit twintig landen. Uit die gesprekken komt volgens CGI naar voren dat de tijd van experimenteren met digitale projecten over is. Organisaties geven aan dat de digitale transformatie nu als geheel in de organisatie doorgevoerd moet worden.

Het onderzoek laat onder andere zien dat meer dan 70 procent van de ondervraagde organisaties denkt dat het digitale gedrag van consumenten zorgt voor veranderende verwachtingen. “Er moet vaart worden gemaakt met het moderniseren van bestaande systemen zodat deze aansluiten op een digitaal bedrijfsmodel. Een dergelijke duidelijke marktdynamiek hebben we niet meer gezien sinds het jaar 2000, toen iedereen ‘en masse’ voorbereid moest zijn op de millenniumwisseling”, zegt George Schindler, President en CEO van CGI over het onderzoek.

CGI indentificeert 5 trends in het onderzoek in de Global 1.000:

  1. Het digitale gedrag van klanten krijgt volgens meer dan 70 procent van de geinterviewden steeds meer invloed: “Klanten verwachten een gepersonaliseerde en naadloos aansluitende digitale ervaring ongeacht het gebruikte kanaal. Leiders uit de financiële sector, retail, consumentendienstverlening en communicatie hebben het over een ‘digital-only’ trend.”
  2. Cybersecurity wordt een onderscheidende factor voor 62 procent van de organisaties.
  3. De helft van de organisaties zegt de druk te voelen van een constante stroom van nieuwe wet- en regelgeving. Het gaat dan vooral om privacywetgeving en gegevensbescherming.
  4. Een derde van de leiders noemt structurele verandering van het bedrijfsmodel noodzakelijk. Die transformatie is nodig om stakeholders te kunnen bedienen en groei te blijven stimuleren.
  5. 27 procent van de organisaties ziet IT als aanjager van verandering. Technologie is niet langer een instrument, maar de aanjager van nieuwe bedrijfs- en operationele modellen. Meer dan 70 procent wil de IT-budgetten verhogen of minimaal op hetzelfde niveau houden om digitale transformatie te versnellen. 
Gerelateerde artikelen