De voordelen van FinTech, heeft u ze al ontdekt?
Innovatieve bedrijven ontwikkelen in razendsnel tempo producten met een focus op gebruiksgemak en procesoptimalisatie.
De Financiële Technologie (FinTech) industrie is anno 2015 één van de snelst groeiende markten. In sommige sectoren wordt de acceptatie van deze diensten nog geremd door conventies of gewoontes. Maar is dit wel terecht?
Wij spraken hierover met Erik Seveke, directeur van softwareontwikkelaar GlobalOrange, en Martijn van Galen, oprichter van Simpled Card. Beiden hebben een achtergrond in de traditionele bankenwereld. Daarnaast vertellen zij over de voordelen van FinTech-startups en over het ontstaan van hun eigen FinTech-product: Simpled Card.
Waarom opeens FinTech?
Voor Erik Seveke is het antwoord duidelijk: “Simpelweg omdat er vraag is naar snellere, betere en goedkopere financiële producten. Voor consumenten én zakelijk gebruik. FinTech is echter een trend die eigenlijk nog geen grote ‘disruptive’ vertegenwoordiger heeft, zoals bijvoorbeeld Uber voor vervoer en Airbnb voor accommodatie. Toch zijn er talloze startups die hard op weg zijn deze status te bereiken.”
Wat bepaalt het succes van een FinTech-dienst?
Volgens Martijn van Galen richten FinTech-bedrijven zich in de eerste plaats op hun dienstverlening: “Is die uniek, gebruiksvriendelijk en beter dan wat traditionele banken bieden? Dan heeft zo’n dienst kans van slagen.”
Seveke vult aan: “Denk daarbij aan bedrijven als Wealthfront, dat geautomatiseerd financieel advies levert. Of Adyen, een leverancier van omni-channel betaaloplossingen. Het succes van een FinTech-dienst wordt namelijk bepaald door de volwassenheid van het product en de kennis van financiële infrastructuren en regelgeving. Het is daarom ook essentieel om met een ontwikkelpartner te samenwerken die daar verstand van heeft.”
Waarom zijn sommige organisaties terughoudend als het gaat om FinTech?
Van Galen: “Juist het feit dat het geen traditionele financiële diensten zijn, kan soms remmend werken op de acceptatie ervan. Applicaties die met financiële informatie werken, moeten immers voldoen aan de hoogste beveiligingseisen, wettelijke regels en procedures. Of zo’n nieuwe FinTech-dienst dan wel betrouwbaar is, vinden bedrijven daardoor soms lastig om in te schatten.”
De terughoudendheid als kans voor mogelijkheden
Juist door deze terughoudendheid van organisaties, ontdekte Van Galen al gauw een gat in de markt. Ondanks de voordelen die traditionele zakelijke betaalpassen bieden, zag hij dat veel organisaties terughoudend zijn in het gebruik ervan: “Werkgevers geven zakelijke bankpassen niet in grote aantallen uit aan werknemers. Daar is immers een bankrekening en een bestedingslimiet aan gekoppeld. Daarnaast komen er allerlei contracten en overeenkomsten bij kijken. Mijn idee was daarom om dit systeem drastisch te vereenvoudigen.”
___________________________________________________________________________________________________ Meer lezen?
Er is een revolutie gaande in de financiële wereld, de ‘FinTech revolutie’. Een stortvloed aan technologie-startups concurreren met grote banken. In het whitepaper “Hoe ontwikkel je een succesvol FinTech product” ontdekt u hoe FinTech-ondernemingen de reuzen effectief te lijf gaan.
___________________________________________________________________________________________________
Hierop ontwikkelde van Galen ‘Simpled Card’, in samenwerking met GlobalOrange. Laatstgenoemde softwareontwikkelaar heeft namelijk veel ervaring opgebouwd met het ontwikkelen van FinTech-applicaties voor klanten als Ticketscript, Statler en Kroodle.
Seveke: “Zoals ik eerder aangaf wordt het succes van een FinTech-dienst bepaald door de volwassenheid van het product en de kennis van financiële infrastructuren en regelgeving. En daar zit dan ook precies onze meerwaarde.”
Wat is Simpled Card?
Simpled Card is een online dienst (SaaS) waarmee bedrijven zelf betaalpassen kunnen uitgeven en beheren. De pas gebruik je als een normale bankpas, maar er is geen bankrekening aan gekoppeld. Een beheerder past de bestedingslimiet zelf realtime aan wanneer nodig. Bovendien integreert het systeem naadloos met financiële software. Simpled Card biedt de ideale oplossing om de administratieve last van declaraties uit te bannen. Daarnaast ondersteunt het nieuwe regelgevingen zoals de Werkkostenregeling en het geeft de mogelijkheid tot fraudedetectie.
Aanvulling op traditionele dienstverlening
Tussen alle startups die strijden om de meest unieke of innovatieve dienst te leveren, ziet Van Galen zijn eigen FinTech-product juist als een nuttige aanvulling op de traditionele dienstverlening: “Traditionele banken reageren om die reden heel positief op Simpled Card. Ik denk dat de aanpak van Simpled Card zo succesvol is, omdat het vertrouwd is voor de gebruiker. Wij leveren immers betaalpassen die net zo werken als reguliere bankpassen. Dat verhoogt de acceptatie enorm. En daarnaast is de meerwaarde zo ontzettend helder.”
Toch vragen veel bedrijven nog steeds om een implementatieplan: “Dat heeft alles te maken met de manier waarop men vroeger over financiële software dacht. Men verwacht nu nog steeds dat een implementatie een heel complex project moet zijn, terwijl dit bij FinTech-applicaties zelden het geval is”, aldus Van Galen.
“Simpled Card bant de last van declaraties uit”
Volgens hem is het aantonen van de meerwaarde van een dienst als Simpled Card niet moeilijk: “Maar je moet daarnaast ook goed onderbouwen dat een snelle en eenvoudige implementatie niet betekent dat de oplossing niet volwassen genoeg is. Integendeel zelfs. Door Simpled Card te gebruiken, zorg je er op een zeer veilige manier voor dat declaraties niet meer nodig zijn. En ook verwerkt Simpled Card zakelijke uitgaven automatisch in de administratie. Tel uit uw winst.”
Concluderend kunnen we zeggen dat er in het snel groeiende FinTech-landschap zeer veel diensten te vinden zijn met een grote meerwaarde voor bedrijven. De toegevoegde waarde van FinTech ligt immers in zaken als gebruiksgemak en het vergroten van operationele efficiëntie. Uiteindelijk zal elke organisatie deze voordelen positief ontvangen.