De klant krijgt andere behoeftes
“De wereld verandert snel en automotive loopt daarbij voorop”, zegt de vorig jaar augustus als CFO bij Louwman Group begonnen William Bontes. “Jonge mensen hechten veelal meer waarde aan gebruik van een auto, dan aan het bezit. Daarop spelen wij in. Zo namen we onlangs een belang in Mobility Investment Group, een bedrijf dat alle vormen van vervoer toegankelijk maakt met één kaart of app. Ook hebben we een belang in WeGo carsharing en fietsvoordeelshop. Het gaat er om in mobiliteit te voorzien, daar waar automotive vroeger vooral de verkoop van auto’s betrof. Van A naar B; fietsend, in de deelauto, met het OV, of toch maar in die private leaseauto?”
Wat Bontes vooral inspirerend vindt: de huidige en toekomstige transformatie van de automotive branche, dé grote uitdaging in zijn nieuwe job. Fossiel, elektrisch, waterstof? Het is maar één van de vele vragen en dilemma’s die de bedrijfstak bezighoudt.
Transformaties
“De klant krijgt andere behoeftes, zaak is het onze organisatie door die behoeftes te laten blijven inspireren. Die transitie is een stapsgewijs proces. Onze wereld, die van Louwman Group dus, bestond uit het verkopen van auto's. De nieuwe wereld staat voor mobiliteit in al zijn vormen.” En daar ligt voor finance een uitdaging. Want de enorme groei die private lease – particulieren kunnen voor een vast maandbedrag en gedurende een bepaalde looptijd in een nieuwe auto rijden – doormaakt, dwingt tot kiezen.
“Hoe financier je die ommezwaai van bezit naar gebruik”, vraagt Bontes hardop. “Want als Louwman Group hebben wij dus het bezit en de kosten. De onzekerheid zit 'm in de restwaarde aan het einde van het contract. Wat is die restwaarde straks? Kijk naar diesels, die markt is behoorlijk ingestort. “Wij hebben daar als Louwman nooit ingezeten. Toch blijft die vraag; wat is een auto over vier jaar nog waard midden in een transitie van fossiel naar elektrificatie? Hoe ziet het automotive-landschap er dan uit?”
“Zelf rijd ik momenteel in een auto die stilletjes op waterstof beweegt, de Toyota Mirai”, vertelt hij. “Dat betekent naast fijn en emissieloos rijden ook een uitdaging. Want tot op heden zijn er in Nederland maar vier tankstations waar waterstof wordt geleverd. Daar komen er dit jaar vijftien bij. Ik verwacht veel van waterstof, de auto’s zijn niet zo zwaar als elektrische voertuigen en dus minder belastend voor wegdek en banden. Bovendien ben je als berijder niet 'oplaad-afhankelijk', want een batterij opladen zal infrastructureel en qua wachttijden een ding blijven.”
Ook intern verandert het. Hij ziet dat binnen de financiële kolom meer samenwerking moet komen, dat een efficiencyslag is nodig. Centraliseren, robotiseren en met data analytics meerwaarde creëren. “Dit bedrijf kent zoveel transacties. De weg van fabrikant naar klant bestaat uit tal van stappen in de keten, vaak met lange wachttijden, hetgeen kapitaalbeslag betekent.” Doel is daarbij zeker niet om de klus met minder mensen te klaren. “Over vijf jaar zijn wij een heel belangrijke speler in deur-tot-deur-mobiliteit, spelen we een sleutelrol in elke vorm van vervoer, zijn we nog succesvoller,” weet Bontes.
Samen met de familie
Louwman Group, nu met 3.000 medewerkers, was ooit de eerste in Europa die een Toyota-importeurschap verkreeg. Het was en is nog steeds een familiebedrijf. “Hier heb je niet 'gewoon' een baan, je bent deel van een heel bijzonder familiebedrijf.”
Op de komende FM Dag, 22 april in TivoliVredenburg te Utrecht, staat het familiebedrijf centraal: de Familiebedrijf CFO 2020 wordt gekozen. Kom je ook?
(foto's Anko Stoffels)